شهرستان خوسف یکی از قطب‌های تولید و پرورش گل نرگس در شرق کشور است که بی‌توجهی به این نعمت زیبای طبیعت موجب شده تا خراسان جنوبی از ارزآوری این گل محروم بماند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شهرستان خوسف به دلیل داشتن آب و هوای مناسب یکی از قطب‌های پرورش و تولید گل نرگس در شرق کشور محسوب می‌شود و نرگس تولیدی در این شهرستان یکی از مرغوب‌ترین نوع نرگس‌های تولید شده در کشور است.

 متاسفانه شیوه تولید سنتی و کاشت محدود و همچنین نبود نیروی انسانی جوان و متخصص در این بخش از کشاورزی موجب شده این صنعت نتواند در سطح شهرستان خوسف و استان گسترش در خور توجهی داشته باشد.

با توجه به این که گل نرگس یکی از پر مصرف‌ترین گل‌های زینتی و دارویی درجهان بوده و همچنین این گونه از گل‌‌ها نیاز چندانی به آب ندارد و پرورش و تولید آن در استان خراسان جنوبی که سابقه 14 سال خشکسالی را دارد، می تواند زمنیه توسعه و رونق کشاورزی، اشتغال‌زایی و ارزآوری در زمینه صادرات غیر نفتی را فراهم کند.

ضرورت تروج نرگس به جای سایر محصولات پرآب طلب در استان

کارشناس باغبانی از ضرورت ترویج گل نرگس به جای سایر محصولات پرآب طلب در استان خبرداد.

فهیمه عباسی ، با بیان این که خشکسالی‌های پیش آمده در استان لزوم ترویج محصولات کم آب طلب را ضروری کرده است، گفت: گل نرگس یکی از محصولات کم آب طلب است که باتوجه به شرایط آب وهوایی شهرستان خوسف این محصول بهترین جایگزین برای محصولاتی مانند پنبه، سیب زمینی، نخود و چغندر قند است.

وی با بیان اینکه گل نرگس یکی از گل های پر مصرف و پرفروش در سطح جهان است، بیان کرد: این گل‌ها بارها در جشنواره‌های گل و گیاه هلند به عنوان گل برتر انتخاب شده و مردم هلند علاقه خاصی به این نوع از گل دارند بنابراین صادرات آن در بازارهای جهانی از ارزآوری خوبی برخوردار است.

وی بیان داشت: همچنین عطر تولید شده از این گل که با نام تجاری نارسیس در بازارهای جهانی توزیع می شود یکی از پروفرش ترین و پر طرافدارترین عطرها در جهان است.

عباسی گفت: ورود کشاورزان و سرمایه گذاران استان به صورت صنعتی در تولید گل نرگس و فرآوری آن می‌تواند بیشترین ارزآوری و اشتغال‌زایی را در خراسان جنوبی و شهرستان خوسف داشته باشد.

در معرفی گل نرگس کم کاری شده است

کارشناس باغبانی با اشاره به این که متاسفانه این محصول به خوبی به کشاورزان و مردم ایران معرفی نشده است، گفت: در صورت معرفی درست این محصول به کشاورزان می توانیم زمینه رونق کشاورزی را در استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کاشت گل نرگس در شهرستان خوسف به صورت پراکنده و موردی است، تصریح کرد: بیشتر کسانی که در شهرستان خوسف مشغول کاشت گل نرگس هستند کشاورزان مسن بوده  و بنابراین لزوم آموزش نیروی جوان و متخصص برای ورود به این صنعت در شهرستان ضرورت دارد.

عباسی عنوان کرد: گل نرگس علاوه بر زیبایی ظاهری دارای خواص درمانی بوده و در درمان بیماری آلزایمر  و افسردگی موثر است.

لزوم اجرای طرح‌های اصلاحی برای کیفیت گل نرگس

وی گفت: تشکیل یک مکان یا پایانه برای جمع‌آوری گل‌های تولید شده توسط کشاورزان در شهرستان خوسف از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حمل نقل نامناسب گل نرگس تا مراکز فروش موجب ازبین رفتن این گل می‌شود.

عباسی افزود: در شهرستان خوسف چهارگونه نرگس به صورت خاص پرورش داده می‌شود که نرگس شهلا یکی از مهم ترین این گونه‌ها است و انجام طرح‌های اصلاح ژنتیک برای افزایش کمیت و کیفیت نرگس تولیدی در خوسف ضرورت دارد.

کارشناس باغبانی با اشاره به این که گل دهی بوته نرگس از نیمه دوم سال آغاز شده و تا نیمه‌های اول اسفندماه ادامه دارد، بیان داشت: کشاورزان با کاشت گسترده این گل می توانند با کمترین هزینه بیشترین درآمد را کسب کنند.

عباسی ادامه داد: صنعت تولید گل نرگس در استان نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی مسئولان است و در این صورت است که می‌توان از کشاورزان و سرمایه گذاران انتظار همکاری داشت.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرورش دهندگان این گل و جذب سرمایه‌گذار و پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را از مهم‌ترین راهکارهای افزایش تولید نرگس در شهرستان خوسف عنوان کرد.

خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور در تولید گل نرگس را دارد

هادرباری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کشاورزی خراسان جنوبی نیز پیش از این اعلام کرده بود: خراسان جنوبی رتبه پنجم کشوری در تولید گل نرگس را دارد.

وی ادامه داده است:  20 هکتار از زمین‌های استان زیرکشت گل نرگس است که از این تعداد 10 هکتار آن بصورت بارور و 10 هکتار غیر بارور است.

هادرباری با اشاره به اینکه 60 درصد تولید گل نرگس به مصرف داخل استان و بقیه صادر می‌شود، افزود‌: عمده گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی به شهرهای مشهد، تهران و زاهدان صادر می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، ‌زمان کاشت گل نرگس اواخر تابستان و زمان برداشت از پاییز شروع و تا پایان زمستان ادامه دارد.

هادرباری ارزش گل نرگس تولید شده سال گذشته در استان را 5.8 میلیارد ریال اعلام کرد.

ارزش هر شاخه گل نرگس 200 تومان/ 150 بهره دار گل نرگس در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفته بود: در هر متر مربع 80 تا 100 شاخه گل برداشت می‌شود که ارزش ریالی هر شاخه گل بیش از 150 تا 200 تومان است.

هادربادی با اشاره به اینکه حدود 150 نفر بهره بردار در زمینه کاشت و برداشت گل نرگس فعالیت دارند، افزود: تولید‌کنندگان گل نرگس به عنوان کشاورز می‌توانند از تسهیلات موجود در بخش کشاورزی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ایجاد مزارع الگویی در طرح گل و گیاهان زینتی و دارویی می‌تواند در افزایش کیفیت گل نرگس موثر باشد.

هادربادی‌، سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه، زیبایی و عطر و بویی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن را از جمله ویژگی‌های گل نرگس اعلام کرد.

 پیش بینی برداشت 9 میلیون شاخه گل نرگس از مزارع شهرستان خوسف

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف نیز در گفتگو ، با اشاره به برنامه‌ریزی راهبردی برای تولید گل نرگس در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندما بیش از 9 میلیون شاخه گل نرگس از مزارع خوسف برداشت شود.

مهدی سورگی با بیان اینکه تولید انبوه گل نرگس در خوسف نیازمند همکاری و همدلی کشاورزان و تولیدکنندگان است، تصریح کرد: در حال حاضر 9.3 هکتار از اراضی شهرستان خوسف زیر کشت گل نرگس است که مقدار نرگس بارور در مقایسه با سال گذسته یک هکتار افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه گل نرگس از ارزآوری خوبی در سطح بازارهای داخلی و خارجی برخودار است، گفت: جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با جذب نیروهای جوان به جای کشاورزان مسن قصد دارد سطح زیر کشت نرگس را در سال‌های آینده به 10 هکتار افزایش دهد تا بتواند ضمن راه‌اندازی پایانه جمع آوری، کارخانه‌های فرآوری نرگس را در این شهرستان فعال کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خوسف عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل پراکندگی مزارع  و محدودیت تولید امکان راه اندازی پایانه جمع آوری و فرآوری گل نرگس در خوسف وجود ندارد.

سورگی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان به صورت شخصی نرگس تولیدی خود را در سطح استان و شهرستان های مجاور به فروش می‌رسانند.

وی با بیان این که در سال گذشته بنابر مصوبه کارگروه توسعه شهرستان به کشاروزان نرگس کار تسهیلات بانکی پرداخت شده است، گفت: جهاد کشاورزی شهرستان آمادگی لازم را برای پرداخت تسهیلات لازم به سرمایه گذارانی که قصد دارند در زمینه تولید گل نرگس فعالیت کنند را دارد.

سورگی یادآور شد: با توجه به این که گل نرگس برای رشد و شکوفایی به آب کمی نیاز دارد سرمایه گذاری در زمینه کاشت این محصول علاوه برسودآوری برای کشاورزان استان مقرون به صرفه است.

وی تصریح کرد:با افزایش سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان خوسف جشنواره گل نرگس برگزار خواهد شد.

دوری از مراکز فروش دغدغه کشاورزان/ سود نرگس در جیب دلالان

محمد رمضانی یکی از کشاورزان شهرستان خوسف در گفتگو با مهر، با اشاره به این که سود تولید نرگس به جیب دلالان و واسطه ها می رود، گفت: کشاورزان به دلیل دوری از مراکز مصرف مجبور به فروش نرگس تولیدی خود به قیمت کم به واسطه ها بوده و در این میان واسطه ها بیشترین درآمد را از فروش نرگس کشاورزان به دست می آورند.

 وی عنوان کرد: واسطه‌ها به قیمت بسیار پایین گل ها را از کشاورزان خریداری می‌کنند و  حداقل با دو برابر قیمت در دیگر استانها به فروش می رسانند که اگر در استان مرکز خرید و فروش این گل بود زحمت کشاورزان به هدر نمی رفت.

وی با بیان این که راه اندازی مکانی برا ی جمع آوری  و ساماندهی نرگس تولیدی کشاورزان در سطح شهرستان خوسف ضروری است، بیان کرد: نبود پایانه جمع آوری موجب شده تا نیمی از نرگس ها در مسیر حمل به طرف مراکز فروش از بین بروند.

 لزوم برگزاری دوره های آموزشی

کشاورز خوسفی با بیان این که کشاورزان نرگس کار به برگزاری دوره های آموزشی برای تولید محصول بهتر نیاز دارند، گفت: حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان می تواند موجب افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان شود.

رمضانی با بیان این که تولید صنعتی گل نرگس در گلخانه و مزارع نیازمند بودجه است، ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانکی می تواند تولید گل نرگس را از شیوه سنتی به شیوه صنعتی تبدیل کند.

وی یادآورشد: جایگزین کردن کاشت نرگس به جای سایر محصولات پرآب طلب در شهرستان نیازمند تبلیغات گسترده جهاد کشاورزی در میان کشاورزان است.

گل نرگس به‌عنوان پنجمین محصول استراتژیک خراسان جنوبی می تواند یکی از محور های پایدار توسعه اقتصادی این استان محسوب شود که متاسفانه عدم توجه به این نعمت زیبای خداوندی، عدم معرفی این محصول  و صرفه اقتصادی آن در استان، نبود بازار فروش مناسب برای کشاورزان و وجود واسطه ها؛ موجب شده تا زوایای اقتصادی بودن این گل در استان پنهان بماند.

 گل نرگس به عنوان محصولی کم آب طلب می تواند نقش چشمگیری در ارز آوری و افزایش صادرات این استان داشته باشد که این نیازمند توجه مسئولان به این محصول استراتژیک و معرفی آن به کشاورزان جوان است./ش

برچسب ها: پرورش ، گل ، نرگس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.