نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رسالت دانشجو رصد احوالات جامعه و انتقاد به آن‌هاست و اگر قدرت نقد نشود به فساد می‌گراید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی مطهری امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو با عنوان ایستگاه آذر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: فضای دانشگاه‌ها تحت تاثیر حوادث سال 88 به گونه‌ای شده که کمتر آمادگی و تمایل برای شنیدن بحث‌های جدی فکری و اعتقادی وجود دارد، آسیبی که امروز دانشگاه‌های ما را تهدید می‌کند این است که جلسات دانشجویی بیشتر احساسی و هیجانی شده و این خوب نیست.

وی افزود: قبل از انقلاب جلساتی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد در آن مباحثی مهم مطرح می‌شد که همه یک ساعت و نیم می‌نشستند و به آن گوش می‌دادند ، اما الان همه بیشتر متمایل به شنیدن بحث‌های سیاسی و هیجانی شده‌اند که شاید قاعده‌ای هم نداشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیره امام رضا(ع) و نوع برخورد ایشان با مخالفانشان عنوان کرد: امام رضا(ع) با سعه صدر و روی باز با مخالفان خود برخورد می‌کردند ؛ در جلساتی که مامون تشکیل می‌داد شاید در برخی مواقع به پیغمبر و امیر المومنین هم توهین می‌شد و عده‌ای خدا را انکار می‌کردند اما نوع برخورد امام رضا (ع) با خونسردی و سعه صدر بود. این درسی است که ما باید از برخورد امام رضا (ع) با مخالفان‌شان یاد بگیریم.

مطهری تاکید کرد: وظیفه شما به عنوان قشر دانشجو بسیار روشن است، شما دانشجویان از شرایط ویژه‌ای برخوردار هستید و در یک دوره خاصی از زندگی قرار دارید که هنوز بار زندگی آن‌قدرها بر دوش‌تان نیست؛ رسالت دانشجو رصد احوالات جامعه و انتقاد به آن‌هاست. اگر قدرت نقد نشود به فساد می‌گراید.

وی با بیان اینکه اگر قدرت نقد نشود به فساد می‌گراید، اضافه کرد: یک جمله‌ای از شهید مطهری است که روش شرقی‌ها و غربی‌ها را مقایسه می‌کند، به گفته ایشان به همان مقدار که ما به خلوت زن و مرد اهمیت می‌دهیم، غربی‌ها هم این حساسیت را نسبت به در خلوت واقع شدن قدرت دارند و در بحث خلوت زن و مرد اهمیتی زیادی قائل نمی‌شوند اما ما دقیقا برعکس آن را در ایران عمل می کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: قدرت نباید در خلوت واقع شود و همه جامعه به‌ویژه قشر روحانی و دانشگاهی وظیفه نقد و انتقاد و نقد به معنای واقعی دارند.‌

مطهری با بیان این‌که از اظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر این‌که «نظارت خبرگان بر رهبری غیرقانونی است» متعجب شده است، به دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان اشاره و اظهار کرد: رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند از من انتقاد کنید و ‌هرکسی حرف خودش را بزند و لازم نیست دائم حرف من را تکرار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص  کارنامه مجلس نهم نیز بیان کرد: مجلس نهم دو سال در دولت دهم و دو سال در دولت یازدهم بود، در دو سال دولت دهم نظارتی دیده نمی‌شد در آن زمان موضوع افزایش قیمت دلار مطرح شد که رهبری فرمودند طرح موضوع به صلاح نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای دولت جدید هم حساسیت بی‌جهت زیاد در مجلس دیده می‌شود و بیشتر به نظر می‌رسد به جای آنکه نظارت بر قانون باشد، کینه شخصی دارند، بیان کرد: این نقطه ضعف مجلس است، مجلس آینده می‌تواند تأثیرگذار باشد و قوی کار کند.

مطهری با اشاره به انتخاب مجلس عنوان کرد : انتخابات مجلس بستگی به نگاه شورای نگهبان دارد؛ اگر بسیاری از افراد خوش فکر و اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند، مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی در نهایت ماند همین مجلس نهم داریم.

وی با بیان اینکه نفوذ ‌موضوع جدیدی نیست و این همه سر و صدا شد مقداری غیر طبیعی بود، تشریح کرد: از ابتدای انقلاب بحث نفوذ مطرح بوده و عده‌ای به دنبال براندازی بودند، مقام معظم رهبری به مناسبت توافق برجام این موضوع را مطرح کرد زیرا در برجام لغزش‌گاه‌هایی است که نفوذ دشمن را تقویت می‌کند اما بعد این همه سر و صدا شد و بعد هم خبرنگاران را برای این بهانه بازداشت کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: موضوع نفوذ به بحث استقلال بر می‌گردد و اگر نفوذی صورت می‌گیرد، استقلال ما را خدشه‌دار می‌کند و سیاست و فرهنگ ما را خدشه‌دار می‌کند.

وی افزود: اینکه نفوذ سیاسی در کشور ما صورت بگیرد با اقتداری که نظام ما دارد، خیلی بعید است، در نفوذ اقتصادی نیز باید مراقبت شود زیرا ممکن است در جاهایی نفوذ صورت گیرد و سرنوشت چاه نفتی را برای 10 سال به کشوری ندهیم.

مطهری تاکید کرد: اما مهم‌تر از همه نفوذ فرهنگی است و البته تا به امروز نیز صورت گرفته و سبک زندگی ما متاثر از سبک زنگی غربی است و نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم و مهم‌تر از همه بحث استقلال و استعمار فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است فرهنگ مردمی را درست بگیرد زیرا بعد از آن می‌تواند اقتصاد و سیاست را در دست داشته باشد، گفت: دشمن به دنبال خودباختگی است و هر چه افراد ایران را بد بدانند و شیفته هنر و زبان خارجی باشند و آنچه مربوط به خودشان است بد جلوه کنند، دشمن در این راستا می‌تواند فعالیت انجام دهد و این کاری است که در کشورهای اسلامی انجام دادند و آثار آن وجود دارد.

مطهری افزود: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم همه چیز خود را از دست داد، اما بر اساس شخصیت خود آلمان را دوباره ساختند در حالی که کاملا منهدم شد و می‌بینیم امروز آلمان از پیشرفته‌ترین کشورهاست.


انتهای پیام/ی
برچسب ها: مطهری ، نماینده ، مشهد ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.