مدیر زراعت از توسعه طرح کشت نشائی محصولات سبزی و صیفی که از اولویت های مهم طرح های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی فارس است، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دهقان گفت: با توجه به گستردگی پهنه‌ی مرزی استان و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون آن رسیدن به الگوی کشت و روش کاشت  مناسب که از آن بتوان حداکثر بهره‌ برداری را از عوامل و نهاده های تولید به‌ویژه عامل محدود کننده‌ی آب به‌دست آورد ضرورتی انکار ناپذیر است. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: از مزیت های توسعه کشت نشائی محصولات سبزی و صیفی در مقایسه با روش کشت مستقیم بذر می توان به کاهش مصرف آب در هر هکتار حداقل دو هزار متر مکعب، کاهش دوره های سمپاشی تا دو مرحله و تقلیل میزان مصرف بذر که حداقل  50درصد کاهش خواهد داشت را اشاره کرد.

دهقان یادآور شد: کاهش در هزینه های نیروی انسانی، افزایش عملکرد از طریق ایجاد تراکم مناسب بوته و حفظ یکنواختی سایز بوته، زود رس کردن محصول و کاهش هزینه های جاری از دیگر مزیت های این روش کاشت است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سطح زیر کشت نشائی محصولات سبزی  و صیفی استان را در امسال بیش از 20 هزار هکتار اعلام کرد که نسبت به پارسال 33 درصد افزایش رشد داشته است. 

وی افزود: محصولاتی همچون خربزه، طالبی، گوجه فرنگی، کاهو، هندوانه، فلفل، بادمجان از جمله محصولاتی هستند که با استفاده از این روش قابل کشت هستند.

دهقان گفت: پیش بینی می شود با توجه به محدودیت های منابع آب و تاثیر گذاری اجرای این طرح در بحث صرفه جویی  مصرف آب، این شیوه کشت در آینده نزدیک توسعه قابل توجهی یابد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: توسعه ، کشت ، نشائی ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.