مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیمی از افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی از بیماری خود بی اطلاع هستند به همین دلیل نقش آموزش و غربالگری دارای اهمیت بسیاری است.

نیمی از افراد مبتلا به بیماری ریوی از آن بی اطلاع هستندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز مشهد ، دکتر داوود عطاران در نشستی خبری با اشاره به روز جهانی بیماری‌های انسدادی ریه در 18 نوامبر گفت: انجام یک آزمایش تنفسی ساده که با اندازه‌گیری حجم‌های تنفسی ممکن است، می‌تواند بیماری‌های ریوی را تشخیص دهد و اگر این بیماری‌ها در مراحل اول تشخیص داده شود درمان ساده‌تر می‌شود، اما در موارد شدیدتر در صورت ترک نیز پیشرفت بیماری ادامه دارد و حجم‌های ریوی کمتر می‌شود.

وی اضافه کرد: این بیماری‌ها بار اقتصادی زیادی را به سیستم بهداشت و متاسفانه بیماری انسدادی تحت پوشش بیمه نیستند که برای افراد مبتلا هزینه‌های زیادی دارند.

عطاران با اشاره به کسانی که بیشتر در معرض بیماری‌های انسدادی هستند، عنوان کرد: افرادی که مصرف دخانیات به ویژه قلیان و سیگار دارند بیشتر خطر ابتلا به بیماری‌های انسدادی را دارا هستند به این دلیل که قلیان دارای پک‌های عمیق‌تری هست اثرگذاری بیشتری نیز دارد.

وی اظهار داشت: تا سال 2020 بیماری‌های انسدادی به سومین علت مرگ و میر تبدیل می‌شود و در حال حاضر 350 میلیون نفر در دنیا به بیماری‌های انسدادی مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه 40 درصد دانش‌آموزان در عمر خود مصرف قلیان و سیگار را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر قلیان به صورت تفریحی و خانوادگی استفاده می‌شود و این مساله می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند، در سال 85 قانون مبارزه با دخانیات به تصویب رسید، اما متاسفانه این قانون به صورت مقطعی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زنان روستایی نیز در معرض ابتلا به بیماری‌های زیادی هستند، گفت: به این دلیل که این افراد از سوخت‌های فسیلی و تنور استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند همچنین تماس با مواد شیمیایی، آلاینده‌های زیست محیطی و صنعتی، ریزگردها و آلودگی هوا نیز در ابتلا به این بیماری موثر است در کشور ما 50 تا 100 هزار جانباز شیمیایی به بیماری‌های ریوی مبتلا شدند.

عطاران با بیان اینکه بیماری‌های انسدادی ریه انواع مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: برونچی که اغلب با دفع خلط خونی دیده می‌شود و همراه با سرفه و ... در نوع شدید است آمفیزم از جمله بیماری‌های ریوی هستند.

وی در خصوص بیماری آسم، اظهار کرد: 10 درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند، اما میزان ابتلا به بیماری آسم در تهران 15 تا 20 درصد است، کودکان و نوجوانان و افراد زیر40 سال بیشتر در معرض بیماری‌های آسم قرار دارد، اما افراد بالای 40 سال به بیماری انسدادی مبتلا می‌شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: مشهد ، ریه ، انسداد ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.