اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از دامداران و مرغداران استان خواست تا از هرگونه مصرف دارو در مزارع پرورش دام و طیور بدون نسخه دامپزشک خودداری کنند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان افزود: صنعت دامپروری در جهان دومین مصرف کننده بزرگ آنتی بیوتیک محسوب می شود و استفاده از آنتی بیوتیک در حیوانات مانند انسان در برخی از بیماری ها باعث بهبود دام می شود.

محمدرضا بهروزیان اظهار کرد: استفاده نادرست وبی رویه داروها و آنتی بیوتیک ها در پرورش دام و طیور نیز سلامت عمومی را به مخاطره می اندازد و باید برای حفظ سلامت دام وانسان، مصرف این داروها با نظارت کارشناسان دامپزشکی باشد.

بهروزیان گفت: برای هر دارو که به دام وطیور تزریق می شود دوره ای تحت عنوان «زمان منع مصرف» تعریف شده یعنی از آخرین زمان تزریق دارو باید مدت مشخص بگذرد تا شیر و گوشت دام قابل مصرف شود.

وی گفت: وجود باقیمانده دارویی در فرآورده های دامی می تواند باعث مقاومت در انسان شود یعنی در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در انسان بدن در برابر این دارو مقاومت می نماید وبهبودی بیمار را به تاخیر می اندازد و همچنین می تواند باعث ایجاد عوارض دیگری در مصرف کننده شود.

بهروزیان خاطرنشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک در دام وطیور حتما باید تحت نظر کارشناسان دامپزشکی انجام شود و بر این اساس سازمان دامپزشکی در بازنگری دستورالعمل های فعالیت همکاران بخش خصوصی به این مهم توجه داشته و با اجرای این دستورالعمل ها نظارت همکاران دامپزشک بر مصرف آنتی بیوتیک در دام ها بیشتر خواهد بود.

وی گفت: سامانه دارویی نیز طراحی شده که در این سامانه امکان ردیابی نحوه توزیع داروها وجود دارد و علاوه بر آن امکانات قوی آزمایشگاه ملی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان نیز این قابلیت را دارد تا نسبت به ردیابی و میزان استفاده انواع داروها در فرآورده های خام دامی اقدام نماید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: مشهد ، دامپزشکی ، هورمون ، طیور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.