شهر زیرزمینی در مقابله با آتش سوزی چقدر ایمن است؟

در سال‌های اخير، کنترل ترافيک کلان شهرها به عنوان يکی از مهم‌ترين مشکلات مديران و برنامه ريزان شهر مطرح بوده و همين امر ضرورت راه اندازی سيستم حمل و نقل ريلی درون شهری (مترو) را بيشتر كرده است.

شهر زیرزمینی در مقابله با آتش سوزی چقدر ایمن است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اين روزها ايمنی در فضاهای شهری خيلی مورد توجه قراد دارد.فضای ایستگاه های مترو یکی از نمونه های معاصر فضاهای پر رفت و آمد شهریست كه  همواره مکان وقوع حوادث ، فعالیت ها و رفتارهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده  از جمله آتش سوزی است.

محمد منتظری معاون پشتيبانی شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت و گو با خبرنگار ما با تاكيد بر اينكه در ساخت مترو پايتخت استاندرهای بين المللی رعايت شده اظهار کرد: کشور ایران و بالاخص شهر تهران از جمله مکان هایی است که از ورود مترو به بافت شهری بی بهره نبوده و در سال های اخیر نیز شاهد تغییرات بسیار ناشی از اضافه شدن این وسيله حمل و نقل زير زمينی  به فضاهای شهری سنتی خویش بوده ايم و خوشبختانه به خوبی توانسته جايگاه خود را درميان شهروندان و حتی دنيا پيدا كند.

وی افزود: با توجه به انتقال تعداد زیادی از مسافران توسط سیستم‌های حمل و نقل درون شهری مترو، آتش سوزی در ایستگاه های مترو به دلیل بسته بودن فضا و احتمال وجود صدمات قابل توجه انسانی و مالی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مترو پايتخت بخاطر داشتن استاندارهای كافی در اين حوزه نيز اين خطر احتمالی را تحت كنترل قرار داده است .

منتظری تصريح كرد: گسترش آتش و انتشار دود در ایستگاه های مترو از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به وسیله سیستم مکش دود با بررسی توزیع دما، سرعت و غلظت دود موجود در
ایستگاه، سیستم های تهویه آن شامل مکش از طریق دریچه هاو ورودی های تونل ها انجام می شود.

وی افزود:سيستم اطفاء حريق داخل تونل ها به دليل وجود برق از نوع خشك است و لوله ها يی كه در تونل ها نصب شده و در صورت نياز از ورودی هايی كه "سی يامی" نام دارد از سطح شهر به آب مجهز می شوند وداخل ايستگا ها نيز سيستم اعلام اطفای حريق نصب شده و به صورت مجزا كار می كنند.

منتظری با اشاره به اينكه آب در سيستم مترو خطر ناك است و بخاطر همين در مواقع عادی در اين لوله ها آب وجود ندارد، گفت: اگر آب در لوله ها باشد و نشتی پيدا كند خطر  برق گرفتگی نيز وجود دارد.

معاون برنامه ريزی و پشتيبانی شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تصريح كرد: 5 سيستم هواكش داخل هر ايستگاه وجود دارد كه دمنده هوا هستند و در صورت نياز يا بروز آتش سوزی و ايجاد دود مكنده می شوند تا دود از ايستگاه خارج شود .

وی بیان كرد : مترو پايتخت استانداردهای لازم برای مقابله با آتش سوزی را دارد و در صورت بروز هر حادثه ايی می توان آتش يا دود را مهار كنيم.

گفتنی است؛ اهمیت شهر زير زمينی در سال های اخیر در سطح کشور بخصوص دركلان‌شهری مثل تهران به خوبی مشخص است و نقش مترو به عنوان فضای تبادلی و انتقالی ، به فضای شهری مطلوبی برای شهروندان تبدیل شده و افراد از آن به عنوان يك وسيله ايمن و ارزان و سريع ياد می كنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
ساخت مترو توسط شرکت های ژاپنی
آخرین اخبار