نگرانی برای تاریخ نصف جهان و آرامش مسئولان!

پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در ۵ کلان شهر کشور در مجلس شورای اسلامی در سال ۷۹ طراحی تفضیلی خط شمال- جنوب به طول ۱۲/۵ کیلومتر درسال ۸۰ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمتر از یک ماه است که از افتتاح
فاز نخست خط یک مترو اصفهان توسط وزیر کشور نمی‌گذرد که فریاد گلایه دلواپسان آثار تاریخی بلند تر شده و حالا خواستار توقف این قطار زیرزمینی که 11 سال برای بهره برداری آن انتظار کشیده اند،هستند.

جواد شعرباف مدیر مترو اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به  اینکه دروغ و جو سازی در خصوص ساخت مترو در اصفهان داستان قدیمی برایش شده است، می گوید: من به عنوان یک ایرانی برای بنا های تاریخی کشور ارزش زیادی قائل هستم و به جرات می توانم بگوییم مترو به
ماندگاری این آثار تاریخی نه تنها ضرری نزده بلکه کمک بزرگی برای شناسایی و احیا این بناها کرده است.

وی با بیان اینکه اگر ساخت مترو در اصفهان اجرا نمی شد سه بنای تاریخی که در زیر دروازه دولت وجود داشت هیچ وقت کشف نمی شد ،تصریح کرد:  تمامی کارها با نظارت و نظر میراث انجام شده و کمیته راهبردی متشکل از پنج عضو که سه نفر از میراث فرهنگی ، استانداری و یک عضو از شهرداری حضور دارند در این خصوص تصمیم گیری می‌کنند.

شعرباف افزود: گزارش مشترک HlA که به ارزیابی تاثیرات ساخت مترو بر آثار تاریخی می پردازد توسط میراث و مترو اجرا شده همچنین اجرای سیستم مانیتورینگ مستمر که از مراحل اول ساخت تا بهره برداری صورت گرفته و ارتعاش محیطی ترک ها را ارزیابی کرده است مورد توجه یونسکو قرار گرفته است .

 گفتنی است؛ ساخت مترو در رم , آتن و  استامبول نیز که دارای بناهای تاریخی هستند سالهاست که انجام شده و هیچ گونه مشکلی برای این بناها ایجاد نکرده از این رو ساخت مترو اصفهان نیز با همان تکنولوژی در حال ساخت است و تمامی نظارت ها برای نگهداری از این بناهای تاریخی انجام می شود.

با توجه به این مسئله سری به سایت یونسکو زدیم و از دیدن جایگاه مترو اصفهان و تاییدهای این سازمان بین المللی در خصوص ساخت مترو احساس آرامش کردیم چرا که نگهداری از این بناها برای همه مردم مهم است.

 البته هنوز عده ای بر این باورند که زمین لرزه‌های ایجاد شده از سوی قطار‌ها در زیر زمین باعث ویرانی و از بین رفتن آثار تاریخی نصف جهان می‌شود که همچنان بر صحبت‌ها تاکید می‌کنند و مسئولان نیز از این اقدام برحذر می دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار