مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: روش کمپوست سازی به عنوان روش مناسب دفع زباله توصیه می‌شود و ساخت نیروگاه زباله سوز جهت پسماند شهری در اولویت‌های بعدی می‌تواند به عنوان گزینه مورد توجه باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛مجتبی منتظری  اظهار کرد: با توجه به اینکه 95 درصد مواد غذایی از خاک نشات می‌گیرد، کمپوست تولیدی می‌تواند به عنوان یک ماده اصلاح کننده بافت خاک و به علت دارا بودن عناصر کلسیم و منیزیم جهت رونق کشاورزی در استان بسیار مورد توجه است.

وی افزود: همچنین کمپوست، کود آلی جایگزین بسیار مطلوبی جهت جایگزینی کودهای شیمیایی است چراکه مطالعات نشان داده است استفاده از کود کمپوست مقاومت گیاهان به تنش خشکی را افزایش می‌دهد و این موضوع در کشور ما که با مشکل کمبود منابع آب مواجه هستیم بسیار با اهمیت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: پردازش حرارتی پسماند (گازسازی و زباله‌سوزی) تکنولوژی بسیار جدیدی است به طوری که تعداد بسیار محدودی از آن در کل دنیا به مرحله بهره‌برداری رسیده است و عمده این کشورها جزء کشورهای صادر‌کننده این نوع تجهیزات هستند.

منتظری اضافه کرد: این تکنولوژی به علت اینکه به تازگی جهت پردازش حرارتی زباله مورد استفاده قرار گرفته است مراحل سعی و خطا را سپری می‌کند و هنوز به مرحله ثبات عملکرد نرسیده است.

وی ادامه داد: در کنار آلاینده‌های تولیدی در این روش (‌دی‌‌اکسین و فوران و سایر آلاینده‌های هوا) که برخی از آنها در دسته A مواد سراطان‌زا هستند مسئله مصرف آب نیز در روش سوزاندن زباله مطرح است زیرا حجم بسیار زیادی آب در این روش جهت استفاده در دیگ بخار مورد نیاز است و بخار تولیدی در نهایت جهت تولید برق وارد توربین‌ها و ژنراتورها می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.