مشاور عالی سازمان جهانی بهداشت گفت: با توجه به استقرار مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در کرمان نظرم این است که کرمان، توانسته به عنوان پیشرو در برنامه های پیشگیری از HIV در دنیا مطرح شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پروفسور "جورج رادِرفورد" استاد اپیدمیولوژی دانشگاه UCFC کالیفرنیای آمریکا و مشاور عالی سازمان جهانی بهداشت در برنامه های پیشگیری از ایدز در سفر به کرمان، در حاشیه نشست با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: دکتر حق دوست از سال ها قبل پایه گذار مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت بودند و الان مسئولیت دانشگاه را برعهده دارند، که با استفاده از توان عملی خود توانستند در راستای پیشرو بودن کرمان در برنامه های کنترلHIV استفاده کنند.

وی که درجریان سفر به کرمان از مرکزDIC ، بازدید کرد و افزود: فعالیت های این مرکز مناسب بوده است و امیدوارم با تقویت این فعالیت ها در این مراکز شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

رییس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز که در سفر مشاور عالی سازمان جهانی بهداشت در برنامه های پیشگیری از ایدز او را همراهی می کرد، گفت: پروفسور جورج رادرفورد استاد اپیدمیولوژی و مشاور عالی سازمان جهانی بهداشت، برای کمک به ارتقای برنامه های مراقبت درمان HIV بویژه در گروه های پرخطر به دعوت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کرمان حضور یافته است.

دکتر عباس صداقت، افزود: یکی از نکات مثبتی که دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشنهاد داده و آغاز کرده، ایجاد شهر دوستدار برنامه های HIV است و طبق بررسی هایی که انجام شده به جرات می شود، گفت، در تمام دنیا نخستین بار است که شهری با این رویکرد تصمیم می گیرد برنامه های کنترل HIV را پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اهدافی که این رویکرد دارد استفاده از تمامی ظرفیت های شهر، بخش های دولتی و غیر دولتی است.

دکتر صداقت تصریح کرد: گرچه بررسی ها نشان داده که 22شهر در دنیا به عنوان شهرهای دوستدار سلامتی برنامه هایی را اجرا کردند اما به صورت مشخص در زمینه ایدز کرمان اولین شهری است که این کار را جلو می برد.

وی یادآور شد: ارزیابی وزارت بهداشت از اقداماتی که تاکنون مخصوصا ارتباط بسیار موثری که دانشگاه کرمان با مدیریت سیاسی استان با استاندار و مدیریت شهر و بقیه سازمان ها و جلب حمایت تشکل های غیر دولتی داشتند، خوب بوده و امیدوارم که بتواند آن اهدافی را که این برنامه تعیین کرده سریعتر عملی کند.

دکتر صداقت افزود: تعداد افراد ناشناخته به ایدز، بزرگترین مشکلی است که وجود دارد و در این رابطه با سفر پروفسور رادر فورد به ایران، وی در این زمینه مشاوره هایی را ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا ابتدای امسال حدود 29 هزار مورد HIV در کشور ثبت و گزارش شده،و بر اساس مدل های ریاضی و الگوهای مدل سازی تخمین زده می شود که حدود 80 تا 100 هزار مورد ابتلا هم در کشور باید وجود داشته باشد.

دکتر صداقت با بیان اینکه این مدل ها هر دو سال یکبار تخمین زده می شود، تصریح کرد: در نتیجه ما یک فاصله حدود 60 تا 70 هزار مورد را داریم که در کشور هستند که از وضعیت خودشان خبر ندارند.

وی یادآور شد: آمارها نشان می دهد آنهایی که وضعیتشان مشخص شده ماندگاری بر درمان بسیار خوب بوده اما در ارتقای بیماریابی و ارتقای پوشش درمان در افرادی که وضعیت بیماری ثبت شده یکی از مشکلاتی که برنامه کشوری دارد که امیدواریم با مشاوره هایی که پروفسور ارائه می دهند بتوانیم این ارتقا را در برنامه هایمان داشته باشیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمان ، پیشرو ، پیشگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.