معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از ثبت تصویر « گربه شنی » در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین توسط دوربین تله ای خبر داد و آن را مقدمه ای برای بررسی وضعیت هشت گربه سان در استان اصفهان دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سعید یوسف پور گفت: تا به امروز از هشت گربه سان کشور، شش گربه سان در استان اصفهان مشاهده شده است.

وی پیش بینی کرد: هشت گربه سان کشور در استان اصفهان وجود داشته باشند و اثبات این مهم نیازمند انجام کارهای پژوهشی، مطالعاتی و پایش مستمر و دقیق است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: در این زمینه باید وضعیت زیستگاهها، رفتار حیوان و پراکنش آن بررسی و مطالعات مستمری در حوزه ژنتیکی آن انجام شود.

یوسف پور یادآور شد: در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با نصب یک دوربین تله ای گربه شنی در آن منطقه ثبت شد.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه بررسی وضعیت رفتار زیستی و زیستگاه های گربه شنی در پنج استان آغاز شده است، گفت: اصفهان یکی از این استانهاست.

وی گفت: در این زمینه مقرر شد با همکاری یکی از دانشگاههای استان، مطالعات جامعی درباره گربه سانان در معرفی خطر انقراض انجام شود.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود:  در این راستا ، هفته گذشته اولین تصویر از گربه سانان گرفته شد و آن مقدمه ای برای بررسی وضعیت گربه سانان در استان اصفهان است.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت بیش از 300 هزار هکتار در 90 کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع است.
منطقه عباس آباد دارای انواع پستانداران، پرنده بومی، گونه خزنده و طیف وسیعی از پرندگان مهاجر و نیز گونه نادر یوزپلنگ آسیایی است.
تاکنون وجود چندقلاده یوز پلنگ در این منطقه اثبات شده و پیش بینی می شود جمعیت آن حدود 10 قلاده باشد.
این منطقه یکی از غنی ترین و ارزشمند ترین مجموعه های گربه سانان و سگ سانان کشور از جمله پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال، گربه پالاس و نیز شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی را در خود جای داده است.
گونه های جانوری متعدد دیگری نیز در این منطقه دیده می شوند که مهمترین آنها جبیر، آهو ، قوچ و میش، کل و بز، بحری و زاغ بور است.
چهارمنطقه تحت مدیریت و شکار ممنوع عباس آباد، منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه، منطقه شکار ممنوع کوه بزرگی و منطقه شکار ممنوع هیزم چاه با بیش از 700 هزار هکتار مساحت در محدوده شرق استان اصفهان قرار دارد.

این مناطق با زیستگاه های غنی و متنوع، دارای جایگاه ممتازی به لحاظ ظرفیت های طبیعی و جمعیت های حیات وحش است.
منطقه حفاظت شده عباس آباد در 190 کیلومتری شرق نایین واقع شده است.
شهرستان نایین در140کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.


منبع: خبرانلاین


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.