تلاش غرب برای فشار به روسیه در مورد پرواز ام.اچ 17

گزارش کمیته تحقیق هلند در مورد علت سرنگونی هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین روز سه شنبه منتشر می شود، اما رسانه های غربی تلاش دارند از اکنون روسیه را مقصر اصلی سرنگونی ام.اچ 17 نشان دهند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه های غربی یک روز قبل از انتشار گزارش کمیته تحقیق پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی که 26 تیرماه سال گذشته با 298 سرنشین در مسیر آمستردام هلند به کوالالامپور در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد، یک موشک روسی را علت این سقوط می دانند.
این در حالی است که مالزی اواسط مرداد ارتباط قطعات پیدا شده یک موشک در اوکراین با سرنگونی پرواز ام.اچ 17 را تایید نکرد.
گروه محققان بین المللی در هلند در آن زمان نیز از پیداشدن قطعات یک سیستم موشکی در محل سقوط پرواز ام.اچ 17 در اوکراین خبر داده بودند.
روزنامه 'ساندی تایمز' روز دوشنبه و یک روز قبل از ارائه گزارش هیات تحقیق پس از 15 ماه، ادعا کرد این گزارش یک موشک روسی را علت سرنگونی این هواپیمای مسافربری می داند.
ادعا شده است محققان هلندی موشک پرتاب شده، اظهارات جدایی طلبان و تصاویری از پرتاب موشک 'بوک' و سوابق تلفنی را برای این گزارش مدنظر قرار داده اند.

براساس ادعای این رسانه انگلیسی، محققان نتیجه گرفتند که جدایی طلبان اوکراین با استفاده از سلاح های ارائه شده توسط روسیه این بوئینگ 777 را با ظن اینکه یک جنگنده اوکراینی است، مورد هدف قرار داده اند.
'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی پیش از این گفته بود 'ما می دانیم هواپیما به وسیله شیء با گرمای بالا سرنگون شده، اما نوع آن و اینکه موشک زمین به هوا و یا موشک هوا به هوا باشد مشخص نیست و باید برای گزارش صبر کرد'.
سامانه پدافند هوایی و موشکی 'بوک' که ادعا می شود این هواپیما به وسیله آن سرنگون شده است، از خانواده سامانه های پدافند هوایی کاملا متحرک با برد متوسط است که توسط روسیه ساخته شده است و قابلیت مقابله با انواع اهداف هوایی از قبیل جنگنده، موشک کروز، بمب های هوشمند، بالگرد و پهپاد را دارد.
هیات تحقیق در هلند پیش از این نیز ادعا کرده بود قطعات پیداشده در اوکراین احتمال دارد از سیستم موشکی زمین به هوای موسوم به بوک باشد، اما 'ارتباط علت و معلولی' بین قطعات و سقوط هواپیما ثابت نشده است.
مسکو این ادعاها را رد می کند و پیش از این نیز با انتشار مدارکی تاکید داشت نظامیان اوکراین و شلیک موشک از یک فروند هواپیمای نظامی این کشور عامل سقوط ام.اچ 17 بوده است.
192 هلندی،27 استرالیایی، 44 مالزیایی، 12 اندونزیایی، 10 انگلیسی چهار آلمانی، چهار بلژیکی، سه فیلیپینی و یک کانادایی در این هواپیما کشته شدند.
'والری یرمولوف' دیپلمات بلندپایه روسیه در کوالالامپور معتقد است برخی اعضای تیم مشترک تحقیقاتی از قبل تصمیم گرفته اند مسئول این حادثه را بدون دلیل محکمی روسیه بدانند.
وی همچنین از شفاف نبودن تیم تحقیق با استناد به نمونه ای از جمله ارائه نشدن موارد ضبط شده در مرکز کنترل هوایی اوکراین در روز حادثه ابراز تاسف کرد.
روسیه در حالی تحت فشار کشورهای غربی در مورد پرواز ام.اچ 17 قرار گرفته که عملیات مشترک نظامی با سوریه را در خاک این کشور انجام می دهد که بر خلاف خواسته های غرب است.
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان عامل ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی که پیش از ام.اچ 17 اتفاق افتاد را آمریکا می دانند و معتقدند واشنگتن به گونه ای رفتار کرده تا علت سرنگونی این پرواز در راز و رمز باقی بماند.
'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی نیز در واکنش به گزارش ناپدید شدن این پرواز آن را مسخره خوانده است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار