توسعه گردشگری عشایر از اولویت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس می گوید:  اجرای رویکرد توسعه پایدار گردشگری مسئولانه در توسعه این گونه از گردشگری بسیار مؤثر است.

 مصیب امیری می افزاید: توسعه گردشگری عشایر می تواند همزمان باعث افزایش آگاهی و اطلاعات گردشگران در خصوص زندگی و فرهنگ عشایر و توانمند سازی جامعه بومی و محلی در محورهای اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی شود.

به گفته وی، توسعه گردشگری عشایر  کمک می کند تا  به محیط زیست و طبیعی که میزبان عشایر است آسیبی نرسد و از طرفی  موجب تقویت و ثبات بیشتر در پوشش گیاهی و جانوری مناطق عشایری  می شود.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه  در گردشگری عشایر  هدف اصلی بیشتر بر گردشگری جامع بنیاد متمرکز است  بیان می کند بر همین  اساس  این اداره کل، حمایت از ایجاد اقامت گاههای بوم گردی عشایری جامعه بنیاد را در دستور کار خود دارد و با همکاری دستگاه ها و نهادهای مرتبط سعی در توسعه این حوزه از گردشگری دارد .

امیری در ادامه می گوید : بسیاری از فعالیت های عشایر را زنان عشایری انجام می دهند که با توسعه این نوع از گردشگری گام بزرگی در توانمند سازی جامعه زنان عشایرنیز برداشته می شود.

وی می افزاید: هدف اصلی توسعه گردشگری عشایر در استان فارس تبدیل این نوع از گردشگری به یکی از مؤلفه های برند گردشگری  است، که با  اجرای طرح برند گردشگری استان فارس،  فعالیت های مرتبط با گردشگری عشایری بخش مهمی از بازار اهداف گردشگری استان را تشکیل خواهد داد.

امیری تصریح می کند: از بزرگترین معضلاتی که در خصوص توسعه گردشگری وجود دارد کاهش روز افزون جمعیت عشایر کوچنده است ، و هدف گردشگران از حضور در مناطق عشایر نشین تجربه واقعی و اصیل زندگی عشایری است که با یکجانشین شدن  بخش قابل توجهی از عشایر،  بسیاری از مولفه های اصیل عشایر از بین رفته و یا در معرض تهدید قرار گرفته است که این موضوع خطر توسعه نمایشی و صحنه ای گردشگری عشایر را  در پی دارد.

عشایر استان فارس 12 در صد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می دهند.

عشایر استان فارس از سه ایل لر، قشقایی و ایل عرب یا (خمسه) تشکیل شده است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: توسعه ، گردشگری ، عشایر ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.