به گزارش خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نسیم خنده و خنداندن اگر تا به امروز در شهر کمتر پیچیده بود، حالا دیگر دو برنامهی «خندوانه» و «دست به نقد» این نسیم را به بمب خنده در رسانهی ملی تبدیل کردهاند.
«خندوانه» هر شب با حضور کمدینها و مهمانهای خارقالعادهی خود شگفتانهای برای بینندگانش میسازد، در میان کمپین خنده و شادی گروه بچههای خندوانه و رویکرد شبکهی نسیم، شهاب عباسی با کم و کسری همان گروه سابق «خنده بازار» بعد از گل کردن مجموعه «شکرآباد» در شبکهی نشاط و سرگرمی با «دست به نقد» دست به قلم شد و زاویهی نگاهش را به سوی هنجارهای اجتماعی چرخاند و حالا تصویربرداری مجموعه «دست به نقد» در بوستان ولایت به روزهای پایانی خود نزدیک میشود.
ما همچنان منتظر هستیم بخشهای جدیدی که روزی چند بار کات میخورد را در قاب تلویزیون ببینیم. البته در این میان نباید از بازدید و استقبال دیگر همکاران برنامهساز و حرفهای دوبله از پشت صحنه «دست به نقد» غافل شویم.
روزهای گذشته مجموعهی «دست به نقد» جدای از تصویربرداری آیتمهای مختلف، میزبان مهمانانی چون محمد سلوکی و افشین زینوری بود، در گفتگویی که خبرنگار
باشگاه خبرنگاران جوان با محمد سلوکی و افشین زینوری داشتیم صحبتهایی را در خصوص بازسازی موقعیت برنامهی «منفی و مثبت پنج» و «استودیوی دوبله» و مجموعهی «دست به نقد» بیان کردند.
* «دست به نقد» کاریکاتوری از برنامهها است محمد سلوکی مجری برنامهی تلویزیونی «منفی و مثبت پنج» در خصوص حضورش در پشت صحنهی مجموعهی «دست به نقد» عنوان کرد: روزهای گذشته به دعوت دوستانم شهاب عباسی، یزدان فتوحی و سیاوش مفیدی به پشت صحنهی ضبط آیتم «منفی و مثبت پنج» رفتم و از این همه شباهت و جذابیت بسیار جا خوردم و برای خودم خیلی جذاب و دوستداشتنی بود.
وی ادامه داد: حتی این شبها که در شبکهی نسیم پخش میشود با دقت تماشا میکنم و از ته دل میخندم و تا جایی که بتوانم برای بهتر نشان دادن این قسمت به بچهها کمک میکنم.
سلوکی افزود: میتوان گفت «دست به نقد» با نگاهی کاریکاتوری به موضوعات و اغراق شده، برنامههای پر مخاطب سیما و هنجارهای اجتماعی را به تصویر درمیآورد.
مجری برنامهی «مثبت و منفی پنج» با ابراز خرسندی از اجرای یزدان فتوحی و بازسازی دکور این برنامه اقتصادی اظهار داشت: یزدان از دوستان خوب من است، که در ارائهی هنر خود بسیار قدر و حرفهای عمل میکند و به خوبی توانسته واکنشها، تیکهکلامها و حتی نحوهی حرکات دست و حرف زدن من را با زبان طنز نشان دهد.
سلوکی در پایان با اشاره بر اینکه طنز انتقادی نوعی اغراق و بزرگنمایی موضوعات است، عنوان کرد: برنامههایی با ساختار طنز که در قاب تلویزیون جای میگیرند باید با نگاهی آگاهانهتر و دستی گشودهتر به استقبال مجموعههایی چون «دست به نقد»، «خنده بازار» برود، بحث شوخی و نقد هیچ گاه، تمسخر کردن نبوده و نیست.
* با زبان طنز ردپای دوبلههای زیر زمین را پاک میکنیم در ادامه این گزارش افشین زینوری بیان کرد: حضورم در پشت صحنه مجموعه «دست به نقد» تنها برای راهنمایی و اشاره به ساختار فضای درستی از استودیوهای دوبله بود.
وی ادامه داد: هنر دوبلهی ایران، حرفهایترین و خوش صداترینها را در خود جای داده است، طی صبحتهایی که با شهاب عباسی داشتیم، تا نگاهی ریزبیناتهتر و دقیقتر به دوبلههای زیرزمینی داشته باشیم تا شاید با زبان طنز ردپای دوبلورهای زیرزمینی و مسیر رسیدن فیلمهای بیمحتوا به این هنر را کمرنگتر و قطع کنیم.
زینوری در پایان عنوان کرد: مجموعهی «دست به نقد» توانسته از لحاظ سبک و سیاق فضا و استودیوهای دوبله، تیپسازیها و مشخصهی بارز دوبلورها را به خوبی ادا کند.
هیچگاه طنز در قالب شوخی به معنی مسخره کردن نبوده است اگر قرار باشد با نگاهی منتقدانه به این دست برنامهها داشته باشیم کملطفی و بیمهری ما را نشان میدهد. امیدوارم روزی برسد که زاویهی نگاهمان را به سوی پنجرهی باز و دید روشن منتقدانه و جایگاه صحیح طنز بچرخانیم.
انتهای پیام/