صبح امروز نماینده کمیته ارزیابی یونسکو برای ارزیابی نهایی قنات بلده وارد استان خراسان جنوبی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ یاموچی کازیا ارزیاب یونسکو پس ار ورود به استان از باغ و عمارت جهانی اکبریه و مجموعه موزه ها، نگارخانه و آزمایشگاه مرمت مستقر در این مجموعه بازدید کرد.

وی در حال حاضر به همراه معاون میراث فرهنگی کشور برای ارزیابی وضعیت قنات بلده به سمت شهرستان فردوس حرکت کرد.

درصورت تایید پرونده قنات تاریخی بلده توسط ارزیاب یونسکو، این اثر خرداد ماه سال آینده در جلسه ای که در سازمان یونسکو برگزار خواهد شد، رسما به آثار میراث جهانی می پیوندد.

قرار است در این سفر یاموچی کازیا پرونده 11 قنات در ایران را که آماده برای ثبت جهانی است بررسی کند و گزارش آن را به یونسکو ابلاغ نماید.

گزارش های ابلاغی وی توسط یونسکو برای ثبت جهانی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

تمامی اقدامات در خصوص قنات بلده انجام، بررسی و جمع بندی شده است تا در اختیار نماینده یونسکو قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، قنات بلده با شماره ثبتی 30161 در شهر تاریخی فردوس(تون) که نشانی از نبوغ و خلاقیت بشری است که در طول زمان و از اعصار گذشته تاکنون توسط آدمیانی که آن را خلق کرده و در طول زمان حفظ و نگهداریش کرده‌اند و طبیعتاٌ بر غنای فرهنگی و تکنولوژیکی آن افزوده‌اند، اثری درخور توجه و با اهمیت محسوب می‌شود.

در احداث این قنات ارزشمند فناوری هایی همچون تیره کردن آب، نحوه خاص تقسیم بندی آب، وجود تقویم کشاورزی و مدیریت منسجم نیروی انسانی وجود دارد و ثبت جهانی آنها از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

مسیر بسیار بلند جریان آب قنات بلده که به شاهجوی معروف است، دارای ۱۰ ایستگاه مختلف با کاربری های متفاوت است.

مجموعه قنوات بلده درحال حاضر مشتمل بر 15 رشته قنات و دو دهنه چشمه است که آب استحصال شده از هریک از این سازه‌های آبی به شاهجویی می‌ریزد و نهایتاً حجم آبی قابل توجه را، برای کشاورزی در دشت فردوس(تون) مهیا می‌کند.

شاهجوی طول تقریبی 35 کیلومتر را در این دشت طی می‌کند تا زمین‌های تفتیده را سیراب کند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.