در ادبیات دفاع مقدس باید از کسانی بهره برد که تعصب ملی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منیرالسادات موسوی عضو خانه کتاب و قلم ایران و برگزیده جایزه یوسف بوده است. از آثار او می‌توان به «جنگ و عشق»، «روزهای صورتی»، «می‌خواستیم زندگی کنیم»،‌«طوفان و زنبق»، «زندگی سبز»، «زندگی حلاج» و «پرستوهای بیقرار» اشاره کرد.

*خانم موسوی نویسندگی را از چه زمانی و با چه کتابی شروع کردید؟ 

من حدود  25 سال است که به نویسندگی مشغولم و اولین رمانم در سال 86 با عنوان «جنگ و عشق» به چاپ رسید که جایزه کتاب فصل را به خود اختصاص داد علاوه بر آن کتاب دیگرم با عنوان «پرستوهای بی‌قرار» جایزه کتاب دفاع مقدس یوسف را به خود اختصاص داد.

*خانم موسوی موضوع دفاع مقدس چه ویژگی داشت که شما به عنوان یکی از نویسندگان در این حوزه فعالیت کنید؟

در ابتدا بعد حماسی دفاع مقدس برایم جذاب بود و علاوه بر آن رشته تحصیلی‌ام ادبیات بود، که هر دو از عوامل دست به قلم شدن من در حوزه دفاع مقدس شد و من به عنوان اولین نویسنده زن دفاع مقدس که به مساله زنان و جنگ پرداخته است، شناخته شدم.

*روند فعلی داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر با مشکلات عدم تبلیغ و بی‌توجهی رسانه‌ها در حوزه مواجه هستیم، ادبیات جنگ تحمیلی جایی نمود ندارد و متأسفانه ناشران کارهای شخصی را ترجیح می‌دهند.

*چه راه‌کارهایی برای رفع موانع این حوزه پیشنهاد می‌کنید؟

نویسنده‌ها و کسانی که سفارشی کار می‌کنند باید کارها را به طور گزینشی و سنجشی منتشر کنند و از کسانی بهره بگیرند که در این کار صلاحیت و عرق ملی دارند زیرا کارهایی سفارشی فقط برای رفع تکلیف نیست.

*رابطه شما با محافل ادبی چگونه است؟

با این محافل ارتباط دارم و ارتباطم هنوز قطع نشده ولی کمتر اتفاق می‌افتد. اما پیش از این در کلاس‌های نقد کتاب‌های خودم و دیگر کتاب‌ها شرکت کرده‌ام.

*بیشتر کار کدام نویسنده‌ را دنبال می‌کنید؟

من کار همه نویسندگان دفاع مقدس را دنبال می‌کنم تا هم ضعف‌های خودم و هم ضعف‌های آنها را بیابم. برای من همه نویسنده‌ها قابل ستودن هستند، همچنین ادبیات کلاسیک و ادبیات روسی را خیلی دوست دارم و به نظرم نویسنده کاری جز خواندن ندارد و اگر مطالعه نکند گنجینه واژه‌هایش تهی می‌شود.

*به عنوان سوال آخر به نویسندگان جوانی که تازه وارد این عرصه شدند چه توصیه‌ای دارید؟

در این حوزه داشتن علاقه صرفاً کافی نیست، باید بیشتر آموزش ببینند، بیشتر بخوانند و برای قلم زدن در حوزه جنگ و دفاع به خاطرات و مستندات مراجعه کنند زیرا خاطرات و مستندات خالی از حاشیه هستند.


گزارش از: اکرم رضایی ثانی
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار