بیرجند ؛

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

کوههای مینیاتوری نهبندان را می گویم، شاید شنیده باشی اما تا نبینی باورت نمی شود، چطور عظمت خداوند در این گوشه از زمین جلوه نمایی می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ وقتی مقابل این سلسله از کوههای خاکستری رنگ می ایستی، تصویری از کره ماه در دیدگانت تداعی می شودکه گویی نقاشی ماهر، نگاره های برجسته ای را به سبک اشکالی نامانوس و خارج از قوانین مناظر، بر آن نقش زده است.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

در نقاشی های مینیاتوری، تصاویر شباهتی به دنیای واقعی ندارند و نگارگر بدون رعایت قوانین، جادوی رنگ را بر صفحه کاغذ می نمایاند که وجه تسمیه این سلسله کوههای ساحلی با نام مینیاتوری به این موضوع بر می گردد.

این کوههای زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر در آمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیر عادیشان، از آنها با عنوان کوههای مریخی نیز یاد می کنند.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

این کوهها (آریا، کالانی) شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد.

حدود 10 کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد، کوه هایی در دو طرف جاده نمایان می شود که به کوههای مینیاتوری یا مریخی معروفند.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

وجود این کوهها با توجه به منظره کاملا متفاوت باعث می شود تا یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی در کویر لوت نهبندان به وجود آید.

کوه های مریخی که در کویر لوت نهبندان واقع شده است، توانسته ترسیم گر یک جاذبه طبیعی زیبا باشد.

این کوهها در زمان های گذشته به زیرخروارها خاک مدفون بوده و امروزه با گذشت زمان، مشاهده می شوند.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی و باران های موسمی، خاک های از روی آنها به دامنه ها ریخته شده و چهره اصلی این کوه ها نمایان شده است.

در پهنه بعضی از این کوهها مشاهده می شود که برخی مواقع ارتفاع آنها تا پنج متر می رسد و در دیگر نقاط این بیابان ها بعضا بلندی آنها تا 100 متر و حتی بیشتر هم دیده می شود.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

جنس این پدیده از مقاومت خاصی برخوردار است، به طوری که بالا رفتش از آن به مثال بالا رفتن از صخره است.

شکل نامونوس این پدیده ها؛ ناشی از فرسایش سریع در برابر باد و باران است که بر خلاف فرسایش های آرام و طبیعی، مهلتی برای رویش گیاهان باقی نمی گذارد و سرزمین را دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاکها نشان می دهد.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

همچنین، مقاومت ناهمسان لایه های زمین، در این منطقه ها گاه سبب شکل گیری ستون هایی با کلاهک هایی بر سر یا کوه هایی که گویی با چاقو سر آن ها را بریده اند، می شود.

این کوهها که از منحصربه فردترین کوههای ایران است کهبه ثبت و حفاظت محیط زیست نیز در نیامده اند تا دست کم به این وسیله نامشان در فهرست مناظر زیبا و بی نظیر ایران به جا گذاشته شود.

کوه های مریخی مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

این کوهها که چاک چاک و فاقد پوشش گیاهی هستند و شکل های نامانوس دارند و به خاطر غیرعادی بودنشان، در سال های اخیر و در میان گردشگران، به کوه های مریخی شهرت یافته اند.

رنگ تقریبا سفید رنگ کوه (رنگی میان طوسی و سفید) با واریزه های بسیار در پای آن، وجود گرما و حرارت و مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می آورد و باعث شده تا این جاده به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شود.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

یک سو کوه های مخروطی مریخی با آن رنگ خاکستری خیال انگیز و سوی دیگر ماسه های شنی بیابانی در کرانه آن.

کوههای مریخی به سبب زیبایی منحصر به فرد، گردشگر را در لحظه اول برخورد با این پدیده حیرب زده می کند لذا کوهها دارای قابلیت های فراوانی به منظور فراهم کردن تسهیلات گردشگری هستند.

کوههای مینیاتوری جلوه ای از عظمت خداوند

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.