تخت جمشید موزه‌ای به وسعت تاریخ

درک صحیح از باور ذهنی که باعث خلق یک اثر باستانی شده است به شناخت بهتر و درک هویت تاریخی کشور کمک می‌کند.

خوبچهر کشاورزی پژوهشگر و عضو انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: تخت جمشید یا پارسه که شهری است باستانی از کشوری با قدمت تاریخی فرهنگی طولانی، سالیان متمادی پایتخت تشریفاتی پادشاهان ایرانی در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده است، تخت جمشید ناشی از تراوش ذهنی و نتیجه یک جهان‌بینی است، در واقع قسمت اعظم ساخت تخت جمشید بر اساس باور دینی آن دوره شکل گرفته است.

محقق و نویسنده در زمینه تخت جمشید افزود: بررسی کاوشگرانه از تخت جمشید نشان می دهد که در معماری این بنا ابعاد مختلفی از جمله شرایط ستارگان، موقعیت قرارگیری آنها و ... لحاظ شده است، برای مثال موقعیت قرار‌گیری تخت داریوش به نحوی در چیدمان در نظر گرفته شده است که ساعات اولیه روشنایی صبحگاهی نور به سمت تخت داریوش تابیده و آغاز روز را نوید دهد.

وی در ادامه به عنصر آب  در معماری اشاره کرد و گفت: آب از جنس روشنایی است و روشنایی بالاترین مرتبه است و اگر کسی به روشنایی و درک برسد به رستگاری خواهد رسید، درک عناصر معماری در جهان بینی که تخت جمشید بر اساس آن شکل گرفته است بسیار دقیق بوده و نیاز به موشکافی دارد.

کشاورزی افزود: تخت جمشید به لحاظ فرهنگی تاریخی اهمیت زیادی دارد و نیازمند توجه بیشتر و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر است، نگاهی گذرا به وضعیت فعلی این اثر تاریخ کشور نشان می‌دهد که وضعیت سرستون‌ها، ستون‌ها، سرنگاره‌ها و ... مطلب نبوده و این نمادهای تاریخی که هر یک می‌تواند گوهر ارزشمند یک موزه باشد نیازمند رسیدگی بیشتر هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: همه آثار تاریخی فرهنگی ایران شامل آن گروه که متعلق به قبل از اسلام هستند و آن رسته که ناشی از تاثیر و تبلور اسلام هستند دارای غنای فرهنگی بوده و دارای اهمیت هویتی تاریخی مردم ایران زمین است، و لازم است بیش از پیش به آنها توجه کرده و به این اعتقاد برسیم که میراث فرهنگی تاریخی کشور ما عامل اساسی در رسیدن به خود باوری و درک هویت تاریخی کهن است که با تکیه بر آن می‌توان فرهنگ سازی کرد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران افزود: در جای جای تخت جمشید می‌توان علوم مختلف را مشاهده کرد، در زمان هخامنشیان فیثاغورث حدود ده سال در ایران زندگی می‌کرد و در بازگشت از کشور متمدن ایران گفت «ما اصلا خردمند نیستیم، ما صرفا طرفدار خرد هستیم، بررسی‌های کاوشگرانه در محوطه تخت جمشید و کاخ «تچر» که کاخ اختصاصی داریوش بزرگ نام گرفته است و بروی صفه تخت جمشید قرار داشته نشان می‌دهد که این کاخ محل نگهداری اوستا و جایی بوده است که داریوش در آن سیر و سلوک می‌کرده.

وی ادامه داد: در مطالعاتی که اخیرا در مورد شوشتر داشته‌ام، بررسی‌های دقیق و تفکر و مدیریت آن دوره در آبرسانی این شهر بسیار شایان توجه بود، سیستم آبرسانی که نیازمند تخصص در علوم نقشه برداری، قانون ظروف مرتبطه، فیزیک و علوم حاکم بر فشار اسمزی و ... بوده است سالیان پیش توسط ایرانیان بکار گرفته شده است و این مطلب نشاندهنده تکنولوژی بالای ایرانیان در گذشته‌های دور در ساخت بناهای خود است که درک این پیشینه علمی و تاریخی در جوانان کمک زیادی به خود باوری آنها دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ترانه
۱۳:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
از ديده نظر كن هان ،
ايوان مدائن را ،
آئينه عبرت دان .
Iran (Islamic Republic of)
ترانه
۱۳:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
ادمها ميروند و از انها تلي خاك ميماند ،
هان اي دل عبرت بين ،
از ديده نظر كن هان ،
ايوان مدائن را ،
آئينه عبرت دان .
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۶:۵۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
تخت جمشید اولین نمود فضاسازی در معماری ایرانی است و اثری بسیار ارزشمند است
Iran (Islamic Republic of)
نغمه
۱۳:۱۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
وقتی نام تخت جمشید را میشنوم ناخوداگاه احساس سربلندی و اعتماد به نفس وجودم را فرا میگیرد ..
آخرین اخبار