جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جنگ شناختی به منزله تسخیر ذهن آحاد یک ملت را عرصه جدید جنگهای نوین اعلام و رسالت جدی اساتید دانشگاه را در این حوزه ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سردار حسین سلامی با بیان اینکه حوزه جنگ از عرصه جغرافیایی به تدریج به قلمرو تسخیر و تصرف اذهان منتقل می شود، ساده ترین راه برای تحمیل اراده به یک ملت را تسخیر ذهن آحاد آن ملت عنوان کرد و گفت: حتی داعش هم از جهالت بخشی از مردم مسلمان استفاده کرده و با اندیشه ها و باورهای رادیکال و افراط گرایانه با جذابیت جهاد آنها را جذب می کند و دشمنان خود را با پتانسیل ارعاب می ترساند و گاه بدون حتی شلیک یک گلوله شهری را فتح می کند.

وی به نظریه جنگ شناختی اشاره کرد و گفت: جنگ شناختی با معنای نفوذ به زیر بنای معرفتی و باورها و اعتقادات و شناخت افراد است و به تعبیری به معنای تسخیر دستگاه معرفت شناسی انسان است.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی بزرگترین رسالت اساتید را ورود به عرصه جنگ شناختی دانست و تصریح کرد: برای جهانی شدن نیازمند حضور در این عرصه از جنگ هستیم.

سلامی با بیان اینکه اساتید بسیجی نیروی اصلی پیشران و موتور محرک انقلاب اسلامی به سوی فتح قله های رفیع علم و دانش و معرفت و فناوری هستند، نقش اساتید در نوسازی و توسعه ساختمان هویت دینی و ملی ایران را ممتاز و تعیین کننده برشمرد.

وی به توطئه های دشمنان در جهت ایجاد انحراف در جوانان ایران اشاره کرد و افزود: دشمن می خواهد روح و تفکر انقلابی مبتنی بر وحی را از جوانان ما بگیرد و آنها را از واقعیتهای جامعه خود دور کرده، دچار یک انزوای ذهنی و فکری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: دشمن در تلاش است با محدود کردن دامنه آگاهی جوانان ما، آنها را با داده های مدیریت شده و مجازی بیگانه با حقایق تغذیه کند.

سلامی، اساتید بسیجی را معرف حقایق انقلاب اسلامی به جوانان برشمرد و گفت: دانشجویان با فطرتهای پاک و احساسات لطیف، مدیریت پذیر، دوست داشتنی، حقیقت جو، عدالت گرا و آزادی خواه اند و بهمان سرعت که می توان آنها را جذب کرد، دیگران هم می توانند آنها را جذب کنند.

وی دانشهای تجربی و مادی را دانشهای توحیدی برشمرد که بدون نورافکن ایمان و علم متعالی قدرت تعقل را از افراد خواهد ربود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باسواد بودن را با عالم بودن متفاوت دانست و خواستار نقش آفرینی اساتید به منزله تکیه گاه معنوی و معرفتی دانشجویان و سازنده دستگاه و مختصات فکری آنان شد و ابراز امیدواری کرد دشمن نتواند جوانان را در معرض سرگردانی ذهنی قرار داده و دستگاه ناوبری ذهنی، اعتقادی و فکری آنها را کنترل کند.

سلامی معیار بزرگی یک کشور را ارتفاع هویت ملی آن دانست و تاکید کرد: مساحت جغرافیایی تعیین کننده بزرگی یک کشور نیست؛ بلکه تراز اقتدار و شکوه و عظمت آن تعیین کننده می باشد.

وی به سالروز کودتای 28 مرداد اشاره کرد و این روز را سرآغاز نکبت و تحقیر و محرومیت از هویت استراتژیک مستقل دانست و گفت: امروز به مدد حاکمیت ولی فقیه و اسلام و تدابیر نورانی رهبری فتنه های داخلی خنثی و آرامش و امنیت نصیب این کشور و تمرکز استراتژیک دشمن شکسته شده است.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی با تجلیل از شخصیت مقام معظم رهبری در بعد اخلاقی و رفتاری تاکید کرد: ایشان در عصر پیچیده ترین راهبردها و سیاستها و مدرن ترین ابزارها دشمن را در موضع دفاعی قرار داده است.

سلامی با بیان اینکه جایگاه ایران در ساختار هندسه قدرت پذیرفته شده است، تاکید کرد: ما این جایگاه را مدیون ایستادگی، ثبات قدم مومنانه، وفاداری و تعهد، گذشت و نجابت و شکیبایی ملتی هستیم که با هدف رسیدن به استقلال واقعی و حاکمیت اسلام و انتقام از خون شهدای عاشورا از جان مایه گذاشتند.

وی استخوانهای شهدای جنگ تحمیلی را ستونهای اصلی ساختمان هویت ملی و مایه افتخار دانست و تصریح کرد: ما همزمان با مبارزه در جبهه های متعدد ایستادگی می کنیم؛ در تحریم زندگی می کنیم و سربلند هستیم؛ می ایستیم اما قد خم نمی کنیم؛ نمی ترسیم؛ و دشمن مایوس و شگفت زده راهی جز تماشای پیمودن قله های بزرگ توسط ما ندارد.

جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو پدیده انقلاب اسلامی و فروپاشی شوروی را عامل تغییر هندسه قدرت دانست و تصریح کرد: ظهور انقلاب اسلامی در قلب حوزه و قلمرو ژئو استراتژیک و ژئو پلتیک آمریکا، نظام سلطه و موازنه قدرت را در جهان با چالش جدی مواجه کرد.

سلامی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی استثنایی ترین انقلابی است که با گذر زمان دامنه نفوذ وسیعتر و قدرت بیشتری پیدا می کند، افزود: این واقعه تنها با معیار نصرت الهی قابل تحلیل است.

وی گفت: امام با تسخیر قلبها و به حرکت درآوردن دلها و نورانیت بخشیدن به ذهن ها جریانی از قدرت حقیقی ایجاد کرد و به مدد آن توانست این پیروزی بزرگ را بدست آورد.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی به فروپاشی شوروی و انقباض ژئوپلتیک آمریکا در نتیجه آن اشاره کرد و افزود: منطقه غرب آسیا که ایران قلب آن است، میدانی است که بدون تسلط بر آن هیچ قدرتی جهانی نمی شود.

سلامی نقش منطق، تدبیر، هوشمندی و حکمت رهبری را در ظرفیت سازی قدرت ایران حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: قدرت ما سیال است و نامرئی؛ اما واقعی است و وجود دارد.

وی با طرح این سوال که موقعیت آمریکا در واقعیت این منطقه چگونه است، به تحولات مصر، لبنان، سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و گفت: روند تحولات منطقه خطی نیست و آمریکا تنها یکی از بازیگران منطقه است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سرگردانی استراتژیک آمریکا در منطقه تصریح کرد: انقلاب اسلامی به گونه ای عمل کرده است که راهبردهای آمریکا در تسخیر تاثیرات اوست.

سلامی به مذاکرات هسته ای اشاره و تاکید کرد: مطالعه رفتار آمریکایی ها نشان می دهد، آمریکا متناسب با تراز قدرت آن کشور، الگوی رفتاری خود را تنظیم می کند؛ به گونه ای که با کشورهای ضعیف با قوه قهریه و اعمال قدرت نظامی برخورد می کند؛ اما اگر قدرتی در تراز جهانی باشد و از عکس العمل آن واهمه داشته باشد، مدل رفتاری دیپلماسی را اتخاذ می کند.

وی افزود: تحلیل رفتار آمریکایی ها در مواجهه با ایران و اعمال تغییرات گسترده در این کشور برای رسیدن به توافق با ایران در مساله هسته ای به این معنی است که آمریکا بزرگی قدرت ایران را پذیرفته است و اینکه مدام از گزینه نظامی روی میز صحبت می کنند تنها "عباراتی" است که آمریکاییها می توانند در مواجهه با ایران بیان کنند، زیرا آمریکا اعتبار خود را در مقابل ایران از دست داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی انتخاب سیر دیپلماسی به جای افزایش تحریم ها را نشان دهنده شکست استراتژی تحریم عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها استراتژی های خود را تا زمانیکه سیر نزولی پیدا نکند تغییر نمی دهند.

سلامی تنها راه مقابله با آمریکا را جهاد دانست و تاکید کرد: سعادت ما در تبعیت از مفاهیم و اندیشه های رهبری است و برداشته شدن تحریم ها به این معنی نیست که ما به سمت غرب تمایل پیدا می کنیم.

وی از احتمال تحریم اروپا و آمریکا توسط ایران در آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: انقلاب اسلامی به شکست نهایی ابرقدرتها نائل شود.

همایش "الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین الملی" امروز با سخنرانی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.