حضور سینماگران جوان مشهدی در پردیس سینمایی هویزه، رونق بخش سلسله نشستهای اکران و نقد فیلم کوتاه است که توسط حوزه هنری و انجمن سینمای جوان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حوزه هنری با مشارکت انجمن سینمای جوان اقدام به اکران و نقد فیلمهای کوتاه و هنر و تجربه کرده است.

چهارمین جلسه از این نشستهای تخصصی که در فضای سینمایی مشهد بی سابقه است، عصر دیروز در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد. این نشستها شنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 17 تا 19 با حضور علاقمندان به سینما برگزار می شود.

شنبه های این نشست به نقد و بررسی فیلمهای هنر و تجربه می پردازد و چهارشنبه ها نیز با حضور عوامل سازنده فیلم به اکران فیلم کوتاه و نقد و بررسی آن می گذرد. همچنین فیلمهای کوتاه مطرح خارجی به نمایش درمی آید و درمعرض نقد و نظر قرار می گیرد.

در چهارمین جلسه از این نشستها ،دیروز ، فیلم کوتاه "زمین" محصول فرانسه به کارگردانی الکسیس میشالیک و فیلم کوتاه "گچ" به کارگردانی محمد صادقی اکران شد.

فیلم کوتاه گچ داستان سه نامزد انتخابات شورای دانش آموزی است و هر یک از نامزدها نماینده یک طیف خاص از افراد جامعه است. شخصیت اول داستان باوجودیکه از نقص جسمانی برخوردار است و نمی تواند به خوبی تکلم کند، سلامت ذهنی دارد و در نهایت مغلوب شرایط می شود.

اگرچه در نمای اول به نظر می رسد داستان از انسجام خوبی برخوردار نیست و تناقضات بیشماری را به تصویر کشیده ، به نوعی انتقاد به ساختار آموزشی مدارس و اعزام سرباز معلم ها به مدارس روستایی است.

از سوی دیگر مدرسه به عنوان نمونه کوچک یک جامعه با مسائلی روبرو است که جامعه در سطح کلان با آنها درگیر است؛ ازجمله تیپهای مختلف افرادی که در جامعه زندگی می کنند و سلایق و علایق گوناگونی دارند. از سرباز معلمی که بدون توجه به دانش آموزان در سر کلاس حاضر می شود تا خانم معلمی که به جای تدریس بافتنی می بافد و همه بازیگران اصلی و فرعی حاضر در فیلم همگی نماینده افراد جامعه اند.

هرچند ممکن است این صراحت در بیان از نگاه انتقادی تعبیر به شعارزدگی شود، کارگردان از آن استفاده کرده است تا دغدغه ها و ایده های خود را بیان کند. در واقع صادقی سعی کرده است در اثر خود علاوه بر انتقاد به نظام آموزشی این پیام را به مخاطب برساند که جامعه مملو از تناقضات است و در نهایت آن طیفی پیروز این تناقضات است که با وجود اینکه صلاحیت ندارد، با وعده و وعید توانسته آرای مردم را به خود جلب کند.

صادقی پیش ازین نیز 3 اثر دیگر با موضوع کودک و مدرسه ساخته است. به نظر می رسد وی در تلاش است تا مسائل جامعه را در اندازه کوچکتری به نام مدرسه نشان دهد و نظرات خود را در این قالب بیان کند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۰۱:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
سلام. متشکرم از توجه و حمایتتون از فیلم کوتاه و نقد.
میخواستم بدونم همه میتونن شرکت کنن?