اختتامیه هشتمین اتحادیه مجمع رادیو و تلویزیون‌های اسلامی؛

دکتر سرافراز:ما یک جبهه مقاومت رسانه ای داریم/ مجیدی: ما باید حقیقت ناب اسلام را به تصویر بکشیم

از نظر رسانه ای در معرض جنگ نرم نوین رسانه ای دشمن قرار داریم و وظیفه ما پیگیری گفتمان مقاومت است

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی و اتصال ششمین بازار فیلم اسلامی و ششمین جشنواره اتحاد با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی شریفیان دبیر کل اتحادیه رادیو تلویزیون اسلامی، دکتر سرافراز ریاست سازمان صدا و سیما، آیت اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقلید مذاهب اسلامی، سردار سرتیپ علی فضلی و مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول الله (ص)» و جمعی از مسئولان رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی عضو اتحادیه برگزار شد.

تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید توسط قاری حامد شاکرنژاد آغازگر مراسم بود و اجرای این مراسم را مجید یراق بافان بر عهده داشت.

در ادامه مراسم کلیپی مبنی بر معرفی مجید مجیدی و صحنه‌هایی از فیلم «محمد رسول الله (ص)» برای حضار پخش شد. 

*حرکت رسانه ما در امتداد جنگ نیابتی است

دکتر محمد سرافراز ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ضمن خوش آمد گویی به حضار و درود به روان شهدای اسلام و شهدای رسانه های اسلامی بیان کرد: در تحولات منطقه از یک جنگ که با هدف اشغال نظامی بود به یک جنگ نیابتی رسیدیم. جنگی که آمریکا با اشغال چاه های نفت منطقه شروع کرد اما با شکست مواجه شد تا جنگ نیابتی که جنگ امروز ما در منطقه است. اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا و کشور لبنان توسط رزیم صهیونیستی از نظر رسانه ای مقاومت‌هایی که مشاهده می‌شد در برابر  رسانه های پر قدرت منطقه ای قرار داشت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وظیفه ما پایه‌گذاری یک جریان مستقل بود. در جنگ آمریکا و عراق این جریان رسانه ای محکم شد و امروز به بلوغ رسیده است. آن چه بیداری اسلامی نامیده می‌شود مقابله با استبداد داخلی علیه استعمار خارجی است و باعث شد آمریکایی‌ها و بعضی کشورهای منطقه بیداری اسلامی را به جنگ‌های عمومی و مذهبی تبدیل کنند. این حرکت کم کم تبدیل شد به یک جنگ نیابتی حرکت رسانه ما در امتداد چنین جنگ نیابتی است. بنابراین ما یک جبهه مقاومت رسانه ای در مقابل جبهه متهاجم داریم. از نظر رسانه ای در حال جنگ نرم نوین رسانه ای دشمن قرار داریم.

وی ادامه داد: در این مرحله خاستگاه دشمن:1- مدیریت ادراک طرف مقابل. 2- الگو سازی رفتاری. 3- الگوسازی غربی و آمریکای به جایگزینی الگوهای بومی و منطقه ای. 4- جهانی سازی توزیع پیام برای رسیدن به جهانی سازی تولید پیام. 5- ایجاد جامعه شبکه ای برای ایجاد یک شبکه جهانی. 6- کاربران شبکه های اجتماعی در شبکه های مجازی عاملی شوند در انتقال پیام‌های دروغ و جنگ روانی. 7- جنش های اجتماعی شکل بگیرد که در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار دارد.

سرافراز افزود: وظیفه ما پیگیری گفتمان مقاومت است که سال‌هاست در منطقه شکل گرفته و در مقابله با استکبار باید گفتمان مقاومت تبیین شود. نکته بعدی شکست انحصار خبری در تولید و توزیع خبری است. در حال حاضر تولید اخبار محدود به چند رسانه آمریکایی است و باید این انحصار شکسته شود. مقابله با اسلام هراسی و ترسیم چهره اخلاقی اسلام و پیامبر و تبلیغ وحدت اسلامی در مقابل هجمه های افراطی مثل داعش جزء وظایف رسانه ای ما است

وی ادامه داد: مقابله با جنگ سایبری به شکلی که خودمان شبکه های اجتماعی متعدد ساخته و یک جبهه مقاومتی ایجاد کنیم. مورد بعدی مقابله با رسانه های استکبار و شناخت از شبکه های اجتماعی هم به لحاظ نرم افزاری و هم به شکل سخت افزاری است و باید به ابزارها و دانش‌های روز مسلط و مسلح شویم.

*رونمایی از فیلم «محمد رسول الله (ص)» در افتتاحیه جشنواره مونترال

مجید مجیدی بیان کرد: خیلی خوشحالم در جمع عزیزانی حضور دارم که رسالت بزرگی را در شرایط کنونی بر عهده دارند. چه سهمی زیباتر از این که انسان بتواند پرچم دار دردانه عالم هستی باشد. در طول 7 سالی که سر فیلم برداری «محمد رسول الله (ص)» بودم بهترین لحظه های عمرم سپری شد. علی رغم سختی‌های کار گویی لحظه ای از آن دوران نگذشته است. حدود 9 سال پیش در بزرگداشتی که کشور دانمارک برگزار کرده بود به دلیل مصادف شدن با انتشار کاریکاتورهایی که وجود ساحت مقدس پیامبر بود حاضر نبودم در آن مراسم شرکت کنم چرا که نمی‌توانم بپذیرم که به مقدس‌ترین باورهای اعتقادی من توهین شود.

وی ادامه داد: بعد از مدتی گویی توفیق دست داد تا بتوانم فیلم «محمد رسول الله (ص)» بسازم. مورجم کسی نیست جز مقام معظم رهبری که در همه حوزه‌ها به خوبی حضور داشتند و با درایت، نگاه زیبا و حمایت‌های معنوی‌شان کمک کردند. این کار را به منصه ظهور برسانم. جهان اسلام در حق پیامبر عظیم الشان کم لطفی کرده و ما نیز کوتاهی کرده‌ایم اگر جهان به ساحت پیامبر توهین می‌کند، دنیای اسلام مقصر است. مقصر کشورهایی هستند که با دلارهای نفتی اسلام هراسی را رقم می‌زنند. اسلام دین محبت و خوبی‌هاست و من با همه توانم تلاش کردم که قطره ای اقیانوس بی کران رحمت العالمین را در فیلم «محمد رسول الله (ص)» به نمایش درآورم.

مجیدی افزود: امیدوارم روز چهارم شهریور که مصادف با میلاد امام رضا (ع) است فیلم «محمد رسول الله (ص)» در جشنواره مونترال رونمایی شود و این قدم بزرگی خواهد بود. تلاش من این بوده است که یک فیلم نسازم بلکه با این حرکت یک نهضت فرهنگی در جهان اسلام به راه بیفتد. یکی از این قدم‌ها ساخت شهرکی در 70 کیلومتری جاده تهران – قم است ما باید تلاش کنیم تا حقیقت ناب اسلام را به تصویر بکشیم. کسانی که در این محفل هستند باید این رسالت را انجام بدهند. سعی کردم آغاز فیلم «محمد رسول الله (ص)» رائتی صحیح از جهان اسلام باشد و به کمک شما که رسالت بزرگی دارید آمده تا مبلغ این حرکت و نهضت باشید.

وی در پایان گفت: ما رسالت خود را انجام داده‌ایم. ان شاالله مبلغ خوبی برای این فیلم باشیم. کسانی که خواسته‌اند چراغ این نهضت را خاموش کنند به طور قطع موفق نخواهند شد.

سپس با حضور حجت الاسلام و المسلمین کریمیان، دکتر سرافراز، آیت الله اراکی و سردار سرتیپ فضلی و جمعی از مسئولین رادیو و تلویزیون‌های عضو اتحادیه تقدیر شایسته ای به عمل آمد و هدیه ای به رسم یادبود به مجید مجیدی اهدا شد.

در ادامه مراسم صحنه هایی از فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و سخنانی از مقام معظم رهبری پخش شد.

سخنران بعدی حجت الاسلام و المسلمین علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بود.

حجت الاسلام و المسلمین علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: اجلاس هشتم نیز رو به اتمام است. در این اجلاس برنامه های متنوع و قابل استفاده ای وجود داشت که ان شاالله توشه راه همه ما اصحاب رسانه و اتحادیه رادیو و و تلویزیون‌های اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بحث این اجلاس شعار امسال یعنی پیامبر رحمت، رسالت رسانه های مقاومت بود که در سال آینده تمرکزی جدی روی آن خواهیم داشت و به معرفی اسلام واقعی، ارائه چهره واقعی پیامبر (ص)، شناسایی توطئه های دشمنان و مقابله با استکبار جهانی که روز گذشته مقام معظم رهبری روی آن تاکید کردند، خواهیم پرداخت.

کریمیان عنوان کرد: گل سرسبد برنامه ما دیدار با امام خامنه ای بود که مطالب بسیار مهمی را مطرح کردند که این بیانات یک منشور اساسی برای فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در دبیرخانه اتحادیه کمیته ای را تشکیل می‌دهیم که راهکارهای رسانه ای را تدوین کرده و برای دوستان عرضه کنیم.

کرمیان بیان کرد: از تمام کسانی که در این مراسم حضور داشته‌اند تشکر کرده و به آن‌ها عرض می‌کنم که ما با هم پیمان بسته‌ایم که راه شهدا را ادامه دهیم. رسالت اصلی رسانه های اسلامی مبارزه با مظلومین است و ما آمادگی داریم که در این راه به شهادت برسیم.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه‌هایی پیش بینی شده که به زودی آثار برگزیده معرفی و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. تمام محصولات بازار فیلم پاک است و خانواده‌ها بدون دغدغه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و نکته بعدی حرکت جدید ما در ساخت تجهیزات جدید رسانه ای در مدیریت بحران است.

جایزه ویژه این دوره جشنواره به ابراهیم دیلمی مدیر کل شبکه المسیره اهدا شد.

در پایان از ویژه برنامه های جشنواره اتحاد تقدیر شد. که عبارت اند از:
-مستند رادیویی من یک دانش آموز هستم از رادیو دری ایران
-اثر نمایش رادیویی محال هم ممکن است از رادیو مرکز قم ایران
-بخش ویژه وثاعقی الموصل نهایی رادیو الفرات اس ام عراق
-اثر ترکیبی برنامه جرنال از رادیو رای العالم
-اثر گفتگو محور رادیویی خنداق الکلمه رادیو الکوثر عراق
-اثر خبری رادیویی الجوله الخباری المسائیه رادیو النور لبنان

برترین های مستند:
-مستند عروسکی کاموایی به کارگردانی عزت الله سرباز از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی
- مستند پل ساخته امیر حسین نوروزی از مرکز مستند حقیقت
- فیلم مستند سفارت فلسطین به کارگردانی انعام حفادی از موسسه ابداع از لبنان 
- برنامه ترکیبی نور، تور از شبکه المنار لبنان
- برنامه المخادعون از شبکه الثبات لبنان
- برنامه صباح فلسطین از شبکه فلسطین الیوم
-مستند داعش عنوانی جدی برای داستانی قدیمی به کارگردانی حنیف راد از شبکه پرس تی وی 
- مستند مزدوران وارداتی به کارگردانی احسان رجبی از مرکز مستند حقیقت
- فیلم فرالمدفون به کارگردانی آقای علی غفاری از مرکز مستند حقیقت
- سریال ضرب الیاسمین از شبکه المنار لبنان
- فیلم شهید محمد باقر صدر از شبکه آفاق عراق
- گزارش میدانی سید مرتضی الموسی از شبکه الغدیر عراق
- گزارش میدانی سمیر المطرب از شبکه المسیره یمن
- انیمیشن داستان سامرا به کارگردانی حسین سلطانی از ایران
- برنامه کودک و نوجوان اتل متل به کارگردانی مصطفی محمودی از شبکه سحر کردی ایران
همچنین از بلال زئرور از لبنان و داریوش داروند از ایران به عنوان بهترین غرفه داران بازار فیلم تجلیل شد.

در نهایت مجید یراق باغبان با آرزوی آغازی دیگر و پرشکوه تر برنامه را به پایان برد و هشتمین اجلاس به شکل رسمی به پایان رسید. 

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار