کارگردانان و کسانی که بصورت ویژه و خاص مقوله زیارت و امام رضا(ع) را مد نظر قرار داده و درباره این شخصیت بزرگوار روایت‌های خود را بیان می‌کنند.

ارادت ویژه سینماگران به امام رضا (ع)به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارم شهریور مصادف است با میلاد امام رضا (ع) امام رئوف ما شیعیان، بزرگواری که از نقاط مختلف کشور حتی آنسوی مرزها برای آرام گرفتن، کبوتروار به سوی حرمش روانه می‌شویم. این علاقه‌مندی‌ها طبقه و قشر خاصی را شامل نمی‌شود بلکه اکثر مردم با دیدگاه‌های مختلف ارادت خود را نسبت به ائمه (ع) ابراز می‌کنند.

با توجه به حضور امام رضا (ع) ارادت ایرانیان به این حضور در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی آثاری ساخته شده است که اغلب دلنشین بوده‌اند. در این بین هنرمندان عرصه فیلمسازی نیز نقش زیادی را در ترویج فرهنگ زیارت بر عهده داشته‌اند.

کارگردانان و کسانی که بصورت ویژه و خاص مقوله زیارت و امام رضا(ع) را مد نظر قرار داده و درباره این شخصیت بزرگوار روایت‌های خود را بیان می‌کنند از جمله فیلم‌ها و سریال هایی که در این رابطه ساخته شده می‌توان به «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده اشاره کرد این فیلم همچنان یکی از مجموعه‌های مطرحی  و از معدود کارهایی است که مقاطع مختلف زندگی امام هشتم را مورد توجه قرار داده است.

«ولایت عشق» با بازی محمد صادقی، دانیال حکیمی‌، مریلا زارعی‌، اکبر زنجانپور، رامبد جوان، لادن طباطبایی‌، بیژن امکانیان و مهدی فخیم‌زاده ساخته شد.

«هر شب تنهایی» با کارگردانی رسول صدر عاملی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد که در این فیلم شخصیت زن بیمار قصه با (بازی لیلا حاتمی) با ورود به حرم امام رضا(ع) و رخ دادن اتفاقات مختلف با بیماری خود کنار آمده و به رضایتمندی دست پیدا می‌کند یعنی رضایت، خصلتی که ویژگی نام امام است را در آن مکان مقدس بدست می‌آورد.

«روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرم‌پور با بازی مرحوم انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیر حسین مدرس، فرزاد حسنی و مرحوم عسل بدیعی پخش شد برای سه شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا و توجه حضرتش رفع می‌شود.

فیلم سینمایی «شب» که با بازی عزت‌الله انتظامی، مرحوم خسرو شکیبایی‌، امین حیایی، و کارگردانی رسول صدرعاملی است درباره گروهبانی که برای تحویل دادن مجرمی سابقه‌دار به زندان یکی از شهرستان‌ها مامور می‌شود که به همراه مجرم و دستبند شبی را در مشهد بگذراند.

داستان فیلم «زیارت» صادق میرکرمیار با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود او دراین سفر زائران دیگری را می‌بیند که هر کدام به امید کرامتی از امام رضا (ع) عازم زیارت هستند. اردلان شجاع کاوه، حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، کاوه سماک‌باشی و فریده سپاه منصور بازیگران این فیلم بودند.

«آوای نقاره‌ها» به کارگردانی جواد مزدآبادی درباره قصه چهار نفر را روایت می‌کند که در پایان در حرم امام رضا (ع) گره هر داستان گشوده می‌شود.  شهرام عبدلی، جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، آهو خردمند، حسن اسدی و ... از بازیگران این فیلم تلویزیونی بودند.

«بیا از گذشته حرف بزنیم» درباره سه زن سالمند است که به قصد زیارت و سیاحت عازم مشهد می شوند که در آنجا اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد. ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن، مرحوم مهین‌شهابی، بازیگران و سعید نعمت‌اله کارگردان این فیلم بودند.

مستندهایی در خصوص امام رضا (ع) ساخته شده است اما «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی یکی از مستندهای مطرحی که درباره حضرت علی بن موسی‌الرضا است.

روایت مردانی است که بی‌مزد و منت در حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری هستند‌، همچنین خدمت رسانی و شرح لذت آن از زبان خودشان و عشق زائران به امام رضا دارند در این مستند نشان داده می‌شود.

اما مسئله مهمی که باید به آن پرداخت این است که با توجه به این همه ابراز علاقه و تعداد مشتاقان امام رضا (ع) تعداد آثاری که در این زمینه ساخته و پخش شده‌اند به اندازه کافی نبوده و جای کار در این عرصه همچنان وجود دارد. یکی از نمونه‌های بارز این امر جشنواره رضوی است. جشنواره‌ای که در آن افراد علاقه‌مند آثار خود را ارائه می‌دهند.

اما مطلب مورد توجه در این جشنواره انتقال پیام، روش و منش امام رضا (ع) به بشریت است که در بین آثار ارائه شده کمتر به اینگونه کارها با این مفهوم و درون‌ مایه بر می‌خوریم. در صورتی که علاقمندان و جوانان می‌توانند به صورت جدی‌تر به این جشنواره نگاه کنند حتی با ادامه دادن این روند جزء سازندگان فیلم در نسل بعدی بوده و جایگزین مناسبی برای فیلمسازان کنونی شوند، که در این راستا فعالیت کرده و می‌کنند.



انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار