تعامل مدیران شبکه قرآن با اصحاب رسانه

تأکید مدیران و گروه‌های برنامه‌سازی شبکه قرآن سیما بر تعامل با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف به جهت عملکرد بهتر است.

تعامل مدیران شبکه قرآن با اصحاب رسانهبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوان: نشست خبری مدیریت و قائم‌مقام و مدیران گروه‌های برنامه‌ساز شبکه قران با عوامل خبری و اصحاب رسانه به حد هم فکری و تامل بیشتر و بهتر به رسانه‌های مکتوب و مجازی 
در تاریخ اول شهریور در سالن جلسات شبکه قران سیما برگزار شد.

بنابراین گزارش بهرام محمدی نیا مدیر شبکه قرآن و رئیس شورای معارف اسلامی سیما گفت: شبکه قرآن، متن شبکه‌های رسانه ملی است جدی‌ترین اهداف همه شبکه‌ها انتقال متن قرآن به جامعه است ما در حال انتقال مفاهیم و متون قرآنی به جامعه هستیم.

وی ادامه داد: در آخرین نظرسنجی که از استانها و تهران داشتیم از بین 4600 نفر در خرداد، در استانها 30 درصد و تهران 29 درصد بیننده شبکه قرآن بودند بنابراین شبکه قرآن جزء شبکه‌های متوسط محسوب می‌گردد. این آمار برای شبکه آموزشی درصد خوبی است.

محمدی‌نیا افزود: در ماه مبارک رمضان تلاش‌ کردیم که تعداد مخاطبان را گسترش دهیم بطوری که روزانه 15 تا 16 ساعت پخش برنامه‌های تولیدی و زنده را شاهد بودیم و برنامه‌های تکراری به شدت افت کرده بودند.

وی بیان کرد: در اینجا لازم است که در مورد طرح قرآنی 1449 یک اطلاع رسانی داشته باشم مبنی بر اینکه امسال این برنامه با یک ساختار جدید و همراه با کاروانی که بیش از 400 تا 500 حافظ قرآن از شهرها و روستاهای ایران به دنبال انجام یک مانور ویژه بوده است به این شکل که حافظان سوره یاسین جمع شده و به صورت دسته جمعی این سوره را تلاوت کنند.

در این راستا همه نهادها شریک ما بوده و تمام کارها با مشورت صورت می‌گیرد از جمله این نهادها می‌توان به سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، دارالقرآن، شهرداری، سپاه، بسیج و کاروان‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: متن اتفاقات خوش در جامعه همین تلاش‌هایی که در حال انجام شدن است شما خبرگزاری‌ها که هم خانواده ما هستید کمک کنید تا اگر جایی خلالی در کارها مشاهده شد بتوانیم با یاری یکدیگر آنها را رفع کنیم.

در ادامه این نشست مجتبی ایزدی قائم مقام شبکه قرآن سیما ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور خبرنگاران گفت: تعامل مدیران و اصحاب رسانه را به فال نیک می‌گیریم در ابتدا لازم است یک اطلاعات کلی از وضعیت شبکه قرآن سیما ارائه دهم. آغاز کار از سال 78 در شبکه دو با یک ساعت برنامه بوده است. در سال 80 این شبکه با شش ساعت برنامه به طور رسمی و در دوره آقای لاریجانی کار خود را  آغاز کرد و تا سال 84 برنامه‌های آن از شبکه 4 و 2 پخش می‌شد سپس از سال 84 آنتن مستقلی پیدا کرد به نام شبکه قران و معارف سیما که در ابتدا به شکل 10 ساعته و بعد از مدتی به صورت 24 ساعته شد تا به امروز که 16 سال از آن زمان می‌گذرد.

وی ادامه داد: با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما تغییراتی در مدیریت شبکه قران صورت گرفت و از اواخر دی سال گذشته آقای محمدی نیا به ریاست این شبکه منصوب شدند در دوران مدیریت ایشان شاهد تغییرات خوبی بوده‌ایم از جمله 1- بازنگری در ساختار: با تأکید رئیس سازمان صدا و سیما روی کوچک‌سازی 2- بازنگری و طراحی برنامه‌های جدید: در 5ماه گذشته 27 جلسه، 147 طرح جدید  برگزار شده که 91 از آنها مجوز تولید گرفته و 60 عدد آن به مرحله پخش رسیده است 3- بازنگری در روند تشکیل جلسات برآورد و ارزیابی: این مورد در جهت سیاست‌های صرفه‌جویی و بهره‌بری در که با بالا رفتن تنوع و کیفیت و کاهش هزینه‌ها همراه باشیم.4- تعامل با نهادهای قرآنی و قاریان و شخصیت‌های قرآنی 5- گرافیک شبکه: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در 6 ماه آینده رنگ و لعاب گرافیک شبکه تغییر خواهد کرد.

وی افزود: ترکیب و مبنای برنامه‌سازی در شبکه قرآن در جهت تعامل با رسانه‌ها بوده است بسیاری از برنامه‌هایی که پخش می‌شود منشأ تولید خبر هستند به عنوان مثال: برنامه بینات که میز گرد اساسی به علوم قرآنی مورد بعدی به نقد کشیدن بعضی برنامه‌ها مانند زیبا خانه است که به همه اینها به همت خبرنگاران صورت می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: محور همه فعالیت‌های ما قرآنی بوده و سیاست‌های ما تابع سیاست‌های سازمان است.

در ادامه این نشست مجتبی ایزدی قائم مقام شبکه قرآن سیما ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور خبرنگاران گفت: تعامل مدیران و اصحاب رسانه را به فال نیک می‌گیریم در ابتدا لازم است یک اطلاعات کلی از وضعیت شبکه قرآن سیما ارائه دهم. آغاز کار از سال 78 در شبکه دو با یک ساعت برنامه بوده است. در سال 80 این شبکه با شش ساعت برنامه به طور رسمی و در دوره آقای لاریجانی کار خود را  آغاز کرد و تا سال 84 برنامه‌های آن از شبکه 4 و 2 پخش می‌شد سپس از سال 84 آنتن مستقلی پیدا کرد به نام شبکه قرآن و معارف سیما که در ابتدا به شکل 10 ساعته و بعد از مدتی به صورت 24 ساعته شد تا به امروز که 16 سال از آن زمان می‌گذرد.

وی ادامه داد: با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما تغییراتی در مدیریت شبکه قرآن صورت گرفت و از اواخر دی سال گذشته آقای محمدی نیا به ریاست این شبکه منصوب شدند. در دوران مدیریت ایشان شاهد تغییرات خوبی بوده‌ایم از جمله بازنگری در ساختار با تأکید رئیس سازمان صدا و سیما روی کوچک‌سازی، بازنگری و طراحی برنامه‌های جدید در 5 ماه گذشته 27 جلسه، 147 طرح جدید  برگزار شده که 91 مورد از آن‌ها مجوز تولید گرفته و 60 عدد آن به مرحله پخش رسیده است، بازنگری در روند تشکیل جلسات برآورد و ارزیابی این مورد در جهت سیاست‌های صرفه‌جویی و بهره‌بری که با بالا رفتن تنوع و کیفیت و کاهش هزینه‌ها همراه باشیم، تعامل با نهادهای قرآنی و قاریان و شخصیت‌های قرآنی، گرافیک شبکه که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در 6 ماه آینده رنگ و لعاب گرافیک شبکه تغییر خواهد کرد.

وی افزود: ترکیب و مبنای برنامه‌سازی در شبکه قرآن در جهت تعامل با رسانه‌ها بوده است. بسیاری از برنامه‌هایی که پخش می‌شود منشأ تولید خبر هستند. به عنوان مثال: برنامه «بینات» که میز گرد اساسی است و به علوم قرآنی می‌پردازد. مورد بعدی به نقد کشیدن بعضی برنامه‌ها مانند «زیبا خانه» است که همه این‌ها به همت خبرنگاران صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست خبری محمد‌رضا قاسمی‌تبار مدیر گروه علوم قرآنی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) بیان کرد: موضوع خبر امر مهمی است. خبر باید دقیق باشد. در حوزه قرآن و معارف از کثرت خبرهای معارفی نباید ترسید و باید قول سخت را آسان به مردم معرفی کرد که این مهم وظیفه خبرنگار است. همچنین سعی کنیم اخبار را هدف‌مند مطرح کنیم چرا که این عمل در راستای تکریم انسان است و اخبار را در جهت مهجوریت‌زدایی قرآن بیان کنیم.

وی افزود: در خصوص برنامه‌های گروه علوم قرآنی تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفت که 35 درصد از سهم آنتن به گروه علوم قرآنی رسید ما برنامه‌های صبح‌گاهی، عصر‌گاهی و شبانگاهی را با رویکرد اجتماعی و قرآنی پیش بردیم و بازتاب خوبی هم داشتیم .

قاسمی‌تبار عنوان کرد: علوم قرآنی در این مدت هفت هزار و ششصد دقیقه برنامه پخش شده داشته است. به عنوان مثال برنامه صحبگاهی «نفس صبح» که به مدت یک ماه و نیم بر روی آنتن بوده است. برنامه عصر‌گاهی «یاد خدا» که یکی از بهترین برنامه‌های گفتگو محور در حوزه سبک زندگی قرآنی بوده است و برنامه زنده و تخصصی «بینات» که سعی کردیم در آن علوم مختلف قرآنی را تدوین کنیم در خصوص میان برنامه‌ها، قصص قرآنی را در زمان‌های کوتاه و در قالب انیمیشن و تولید کارهای شنی مانند بررسی زندگی علمای شهیر جهان تشیع تهیه‌ کرده‌ایم.

علی ویسی مدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن سیما در ادامه بعد از خیر مقدم گفت: اگر کار‌های ما با نیت قرآنی باشد، به طور قطع جزو اعمال خوب ما ثبت می‌شود، مانند کار خبرنگاران که خبرها را به درستی ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: گروه تلاوت بهانه‌ای بوده برای راه‌اندازی شبکه قرآن. در این‌جا فهرستی از برنامه‌های در دست ساخت و تولیدات آینده را عنوان می‌کنم.

در خصوص اجرایی کردن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ قرآن برنامه‌ «ستاره‌ها» را در نظر داریم که به دنبال ستاره‌های حفظ قرآن در جهت الگوسازی برای کودکان جامعه بوده است. به علاوه تشکیل جلساتی برای گوش دادن به قرآن به منظور عملیاتی کردن این فرمایش.

برنامه بعدی «آوای ربانی» است که تبلیغی برای قاریان جوان بوده و پخش آن هنوز آغاز نشده است.

«بشری» نام برنامه دیگر است که نگاهی به چهره‌های برجسته قرآنی دارد که سال‌ها در تهران و شهرستان‌ها خدمت کرده‌اند زمان پخش این برنامه از اول مهر روز‌های جمعه ساعت 22 است.

برنامه بعدی وظیفه ذاتی گروه مبنی بر ضبط تلاوت است این برنامه ظرفیت‌های استان‌ها را با استفاده از قاریان شهرستانی و حضور شبکه قرآن در اماکن طبیعی با ارتباط تلاوت آیات و فضا در نظر دارد.

«سراج» برنامه دیگری است که روزهای زوج ساعت 23 تا 24 با محوریت تلاوت‌هایی که مردم دوستدار آن‌ها هستند پخش می‌‌شود. در قسمت ادعیه‌ نیز در حرم‌های مختلف و مساجد گوناگون نیروها و ارگان‌های مختلف پخش زنده خواهیم داشت.

نکته حائز اهمیت این است که شبکه ما در بحث موسیقی فاقد ظرفیت‌های تولید است اما با همان ظرفیت‌های موجود کلیپ‌هایی تولید کردیم مانند «کلیپ امام زمان» که به 3 زبان انگلیسی، فارسی و عربی و بدون آلات موسیقی است. 

وی در پایان گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولین همه‌گیر شدن تلاوت قرآن است که یکی از راه‌های آن در نظر گرفتن ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان است.

محمد‌امین مهدوی مدیر گروه آموزش شبکه قرآن سیما و مدیر طرح قرآنی 1449 اظهار داشت: در تاریخ 18 یا 19 شهریور مراسم اختتامیه طرح قرآنی در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: گروه آموزش آخرین گروه در شبکه قرآن بوده که از ابتدای امسال شکل گرفته است.

مهدوی گفت: در تقسیم کاری که بین رسانه و فضای مجازی و خبرگزاری‌ها وجود دارد، شبکه‌ها موظف به برنامه‌سازی بوده وخبرگزاری‌ها موظف به جریان‌سازی که اگر این دو در کنار یکدیگر حرکت کنند، فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: تا به حال بالغ بر 25 هزار دقیقه تولید برنامه داشته‌ایم. تکلیف ما تولید 100 هزار دقیقه برنامه است که 10 هزار دقیقه آن در ماه رمضان شکل گرفته و 50 هزار دقیقه آن تا به امروز تهیه شده است. این در صورتی است که ما ظرفیت تولید 150 هزار دقیقه برنامه را داریم. لازم به ذکر است گروه آموزش فعال‌ترین گروه در ماه رمضان بوده است.

مهدوی عنوان کرد: در بحث برنامه‌سازی برای مخاطب خردسال، کودک، نوجوان، بزرگسال و خانواده‌ها برنامه‌های جداگانه‌ای داشته‌ایم به عنوان مثال:

برای مخاطب عام یا بزرگسال: «طرح قرآنی 1449 و خلوت انس»

برای مخاطب نوجوان: «به وقت نوجوانی» 

برای مخاطب کودک: «باغ رویایی»

برای مخاطب خانواده: «به وقت خانواده»

وی افزود: در گروه آموزش 3 کلیپ آموزشی را تدارک دیده‌ایم که تا اواخر سال به مرحله تولید می‌رسند. عنوان این 3 کلیپ عبارتند از:  «معلم»، «مسجد» و «اشتیاق». مضامین این کلیپ‌ها احترام و اکرام جایگاه معلم، تأکید و یادگیری تعلم قرآن و تشویق به فراگیری قرآن خواهد بود و در بحث کودک و نوجوان در تلاشیم تا برنامه‌ای را تولید کنیم که مورد توجه قرار بگیرد. یکی از این برنامه‌ها «زنگ قرآن» با محوریت کتاب درسی قرآن بچه‌ها است همچنین همه گروه‌ها در شبکه قرآن به شکل مستقل باکس مستند را دارا هستند.

وی تأکید کرد: تفاوت برنامه‌ها در کیفیت آن‌ها است نه در ساختارشان یعنی باید گفتگو کرده و از تمرکز زدایی خارج شویم.

امیر عرب‌لو مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی شبکه قرآن گفت: تمام گروه‌های برنامه‌سازی در شبکه قرآن سیما در مجموع 17 هزار و 400 و 2 دقیقه برنامه‌سازی در قالب 96 عنوان داشته‌اند که در سال 94 و با قالب‌های مختلف الف، جیم و دال تولید شده و می‌شوند. 115 محور اصلی روی این 96 برنامه تأکید دارند. 

وی در پایان تصریح کرد: در 4 ماه گذشته جلسات ارزیابی فنی، محتوایی حین برنامه‌ها با حضور مدیر گروه مربوطه و تهیه‌کننده برگزار شده که روال خوبی را طی کرده است. این ارزیابی‌ها به منظور شناسایی نقاط ضعف و قدرت برنامه‌ها بوده‌اند.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
من چند ساله در مسابقه ۱۴۴۹ شرکت میکنم ولی تا حالا برنده نشدم. متاسفانه تلگرام هم نداره این مسابقه
آخرین اخبار