در این کتاب تصویر جامعی از گوناگونی جریان‌های مختلف هنر جدید آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «مفاهیم و رویگردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم، جهانی شدن و هنر جدید» نوشته ادوارد لوسی اسمیت است که توسط دکتر علیرضا سمیع آذر ترجمه و در بهار 1382 به چاپ رسیده است.

همان طور که در بخش نخست کتاب می‌خوانیم در دهه‌های آخر سده بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی مشاهده شد که به وضوح می‌توان میل به نوآوری را در هنرمندان دوره مذکور یافت.

تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن با به کارگیری موادی مثل کاغذ و پارچه آغاز و در سال‌های آخرین آن به آزادی کامل هنرمندان از هر گونه قید و بند و رویکرد به سوی امکانات جدید برای آفرینش‌ هنری منتهی گردید.

تلاش هنرمندان در بکار گیری هر وسیله و روشی برای خلق آثار هنری و به نوعی توجه و تمرکز به شخص هنرمند به جای اثر هنری نقطه تحول بنیادین محسوب می‌شود که به گفته نویسنده کتاب می‌توان برای منشا این تحول و به دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید عوامل آن را بر شمرد.

در فصل دوم و سوم این کتاب پنج فصلی، رسانه‌های عکاسی و ویدئو از جهات متخلف از جمله تعامل هنر و تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. رسانه‌های جدیدی که آفرینش هنری را به سوی عرصه‌هایی فراتر از مرزهای شناخته شده سوق می‌دهند و در دو فصل پایانی کتاب به تشریح دو جریان کاملا متضاد در هنر معاصر پرداخته شده است. نخست خصلت موضوع گرایی هنر معاصر که با علایق مردم در هم آمیخته و ظهور نوعی هنر جدید را باعث شده و جریان دوم که به سوی هنر کلاسیک گام بر می‌دارد.

در مجموع این کتاب تصویر جامعی از گوناگونی جریان‌های مختلف هنر جدید بدست می‌دهد.

گفتنی است موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر این کتاب را به چاپ رسانده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار