کتاب «شعر نو در ترازوی تأویل» به قلم سیاوش جعفری، معیار سنجش حدس‌ها و باطل‌های مطرح در زمینه شعر است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «شعر نو در ترازوی تأویل» که گویا خلأ وجود آن در تمامی سال‌های زندگی شعر نوی فارسی به صورت ملموسی وجود داشته، کتابی است که با سنجش حدس‌ها و باطل‌های موجود در عرصه شعر کشورمان ما را از سرگشتگی و گمراهی در میان تأویل‌های فراوان شناسنامه‌دار می‌رهاند.

بنابراین گزارش، هرچند که تأویل‌نویسی بر شعر از قدیم رواج داشته و نشانه تنوع نگرش میان فعالان این عرصه ادبی به حساب می‌آید، اما همین تأویل‌ها با تناقضات میان نگرش‌ها گاهی ما را دچار گمراهی می‌کنند.

گفتنی است که در این میان مخاطب گمراه و سرگردان نیازمند معیارسنجشی است که به وسیله آن بتواند تأویل‌های صحیح و مناسب را تشخیص داده و اطلاعات و آگاهی درستی را به دایره اطلاعات و دانش خود بیفزاید.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون کتاب «شعر نو در ترازوی تأویل» به قلم سیاوش جعفری به کمک ما آمده تا در قالب فصول سه‌گانه‌ای با عناوین «شعر نو و مسئله تأویل»، «نقد و ارزیابی تأویل‌های موجود در زمینه شعر نو» و «نتیجه‌گیری و پیشنهاد معیارهایی برای انجام و ارزیابی تاویل» ما را با مفاهیمی همچون «ریشه‌ها و زمینه‌های پیدایش شعر نو»، «جریان‌های شعری معاصر پس از نیما و میزان تأویل‌پذیری آن‌ها»، «ارزیابی تأویلی جریان‌ها»، «نگاهی کلی به تأویل‌ها و درآمیختگی آن ها با نقد»، «انواع تأویل از نظر رویکرد مفسر به شعر»، «تأویل شاعران نوگرا از شعر خود و دیگری» و تأویل‌پذیری شعرها در عمل» آشنا کند.

خاطرنشان می‌شود که در این کتاب نمونه‌ای از شعرها و تأویل‌های افرادی چون نیما یوشیج، رضا براهنی، سیاوش کسرایی، احمد کریمی‌حکاک، تقی‌پور نامداریان، سیروس شمیسا، صالح حسینی، پروین سلاجقه، مهدی اخوان‌ثالث، عبدالعلی دستغیب، محمدرضا شفیعی کدکنی، غلامحسین یوسفی، حسین پاینده، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد آورده شده است.

لازم به ذکر است که انتشارات مروارید کتاب  «شعر نو در ترازوی تأویل» را تیرماه سال جاری روانه بازار کرده و این کتاب هم‌اکنون در کتابفروشی‌های سراسر کشور وجود دارد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار