کتاب «وصف خیال» به قلم زهرا نوایی لواسانی اثری است که با خیالی انکاری‌های خود کم به نجات نقاشی قهوه خانه‌ای در دنیای امروز بسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ «وصف خیال» عنوان کتاب است که نقاشی قهوه‌خانه‌ای را بار دیگر در خاطره ما به تصویر می‌کشد تا ناجی آن باشد.

این کتاب که با پیشگفتار زیبایی با این مضمون که (هنر با نام زیبایی تو آغاز می‌گردد، با نام تو که زیباترین،‌زیبای نقش، زیبای رنگ... زیباتر از هر آن چه که زیبا می‌خوانند، تو خالق‌ همه خلق‌ها و خلق‌های زیبایی...) شروع شده در قالب 23 بخش چنان سبک به فراموشی سپرده شده نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌پردازد که گویی خونی تازه را در رگ‌های این جسم خاک خورده به جریان انداخته و آن را جانی دوباره می‌بخشد.

گفتنی است که کتاب «وصف خیال» با قلم زهرا نوایی لواسانی به تشریح و تبیین مباحثی همچون فلسفه خیال، هنر عامیانه، تاریخچه قهوه‌خانه، معماری قهوه‌خانه، مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تکنیک‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، جایگاه رنگ در نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده‌های درویش پرداخته است.

لازم به ذکر است که از مباحث دیگر آمده در این کتاب می‌توان به شیوه اجرای پرده‌های درویشی، استادان پرده‌خوان، تاریخ کهن شمایل نگاری، مکتب شمایل نگاری، استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای، شمایل نگاران، سقاخانه، مکتب سقاخانه‌ای و خط نقاشی، تاریخ شیشه و نقاشی پشت شیشه در ایران، تکنیک‌های نقاشی پشت شیشه، استادان نقاشی پشت شیشه و نقش معنوی هنرهای مذهبی-سنتی اشاره کرد.

خاطرنشان می‌شود که انتشارات نیک خرد کتاب «وصف خیال» را در مردادماه سال جاری منتشر کرده و این کتاب هم‌اکنون بر روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار