ارومیه؛

نسل چهارم تلفن همراه در ارومیه به صورت رسمی راه اندازی شد

شبکه‌ی نسل چهارم تلفن همراه 4G صبح روز دوشنبه، دوزادهم مرداد ماه سال ۹۴، طی مراسمی با حضور مدیران ارشد ایرانسل و جمعی از اصحاب رسانه در ارومیه به صورت رسمی راه‌اندازی شد،

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ تا پیش از این در استان آذربایجان غربی، شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، بوکان، مهاباد، سلماس، پیرانشهر، نقده تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه (3G) قرار داشته‌اند، که با بهره برداری از آخرین نسل اینترنت همراه (4G / LTE) در شهر ارومیه این شهر به عنوان مرکز استان، علاوه بر نسل سوم، برای نخستین بار تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفت.

 پس از اخذ پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه موفقیت‌آمیز خدمات 4G باند پهن همراه در بیش از ۴۰۰ شهر و دهستان کشور و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل، شبکه  4G/LTE  به‌عنوان آخرین نسل فناوری ارتباطی حال حاضر دنیا، برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان ماه ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و با توسعه شبکه، امروز در شهر ارومیه نیز به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

 در حال حاضر، سرویس 3G  ایرانسل دربیش از ۴۰۰ شهر و دهستان و بیش از ۵۶ مسیر جاده‌ای در کل کشور و در تمامی ۳۱ استان راه اندازی شده است، و سرویس 4G  ایرانسل نیز در بیش از 80 شهر و دهستان ایران در دسترس مشترکان قرار دارد.

 نسل 4 اینترنت همراه در استان آذربایجان غربی

مدیرکل بازاریابی ایرانسل درباره‌ی توسعه‌ی شاخص‌های ICT در استان آذربایجان غربی گفت: توسعه ICT زمینه ساز اصلی بهره مندی از پتانسیل های فراوان استان آذربایجان غربی است و توسعه‌ی پهن باند همراه، شاه کلید تحول در شاخص‌های ICT خواهد بود.

 صمدی همچنین گفت ایرانسل در آذربایجان غربی  357 سایت BTS دارد که منجر به پوشش ۸۵ درصدی  جمعیتی ایرانسل در استان می‌شود. میزان تخفیف مکالمه در طرح جزیره هوشمند ایرانسل نیز تا ۹۰ درصد بوده است.

 مدیرکل بازاریابی ایرانسل با بیان این مطلب افزود: این آمار در حالی است که آذربایجان غربی استانی با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت،  نهمین استان از نظر نرخ رشد جمعیت است، و سیزدهمین استان از نظر مساحت به شمار می‌رود. این استان هشتمین استان کشوراز نظر نرخ مشارکت اقتصادی است و از نظر بازدید کننده نیز سیزدهمین کشور مسافرپذیر ایران محسوب می‌شود. همچنین این استان از نظر دانشجو پذیری دهمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

 رشد ۴۵۰ درصدی مصرف دیتا بعد از راه‌اندازی LTE

به گفته صمدی مصرف ماهانه دیتای شبکه ایرانسل در پایان تیرماه به بیش از ۸۰۰۰ ترابایت رسیده که این میزان مصرف در قیاس با دوره‌ی قبل از بهره برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند، ۴۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 وی درباره سرعت انتقال دیتا تصریح کرد: سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه  نسل ۲.۷۵ (EDGE) و سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G  ایرانسل درحال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه 3G  و ۱۰۰ برابر نسل ۲.۷۵ است.

 صمدی درباره میزان مصرف دیتای استان آذربایجان غربی ادامه داد : مصرف ماهانه‌ی دیتا در استان آذربایجان غربی در پایان تیرماه به بیش از180  ترا بایت رسیده است. این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره برداری 3G و 4G ایرانسل در استان آذربایجان غربی بیش از 280% رشد یافته است.

 شهرهای تحت پوشش نسل‌های سوم و چهارم ایرانسل

به گفته مدیرکل شبکه ایرانسل، بیش از ۴۰۰ شــهر و دهستان در کل کشور تحــت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند که آبادان، آستارا، اراک، اردبیل، ارومیه، اسدآباد، اصفهان، اندیشه، اهواز، ایلام، بابل، بجنورد، بندر انزلی، بندرعباس، بوکان، قم، بهارستان، بیرجند، تبریز، تهران، درگهان، دستگرد، دوگنبدان، دولت آباد، جلفا، خرم آباد، خوی، رشت، ری، زاهدان، زنجان، ساوه، سرعین، سقز، سمنان، سنندج، سهند، شاهین شهر، شهرکرد، شیبان،  شیراز، طرقبه، طوس، فسا، قائم شهر، قروه، قزوین، آذربایجان غربی، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لاهیجان، لنگرود، مرودشت، مشهد، میاندوآب، یاسوج، یزد، امیرکلا، محمودآباد، نور، آستانه اشرفیه، رودبار قصران ، درود ، شهربابک، میانه، ایزد شهر، تنکابن، رویان، رامسر، کیش، شهر جدید صدرا، کیش، ملایر، و ... از جمله‌ی آنها به شمار می‌آیند. ۸۰ درصد از مشترکان دیتا در این منــاطق تحت پوشش ایرانسل قرار گرفته‌اند که با برنامه ریزی‌های انجام شده، این تعداد تا پایان سال جاری به بیش از ۵۰۰ شهر و دهستان نیز خواهد رسید.

 علی قهرمانی شهرهای تحت پوشش نسل چهارم را نیز شهرهایی چون آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، آمل، اندیشه، اهواز، ایلام، بابل، بجنورد، بندر انزلی، بندرعباس،  بیرجند، بوشهر، تبریز، تنکابن، تهران، خرمشهر، رشت، رامسر، ساری،  سمنان، سنندج، شهر قدس، شهریار،  شیراز، فریدونکنار، قائم شهر، قزوین، قشم، قم ، آذربایجان غربی، کرج، کرمان، کرمانشاه، کیش ، گرگان، ماهدشت، محمودآباد، مشهد، ملارد، نکا، نور، آذربایجان غربی،  یاسوج، یزد، و ... عنوان کرد و گفت:  پوشش شبکه‌ی 4G تا پایان سال در ۱۲۰ شهر و دهستان هدف گذاری شده است.

 وی گفت: ایرانسل در نظر دارد تا پایان سال جاری بیش از 80 سایت 3G و 4G  جدید جهت پوشش شهرهایی چون خوی، میاندوآب، بوکان، مهاباد، سلماس،  پیرانشهر، نقده نصب کند تا علاوه بر ارومیه این شهرها نیز تحت پوشش 4G یا 3G قرار گیرند.

 قهرمانی با مرور نقشه های وضعیت پوشش شبکه ایرانسل در شهرهای مختلف استان تاکید کرد به زودی شهر ماکو تحت پوشش نسل سه و شهرهای خوی، بوکان و سلماس نیز به زودی تحت پوشش شبکه نسل چهار ایرانسل قرار خواهند گرفت.

 تاثیرات بهره‌گیری از نسل چهارم اینترنت همراه

مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل ، نقش نسل چهارم اینترنت تلفن همراه را در اقتصاد، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، اقتصاد فرهنگی، و شبکه‌‌ی ملی اطلاعات، مهم ارزیابی کرد و درباره‌ی تاثیرات اقتصادی آن گفت: هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند منجر به ۳۸/۱ درصد رشد در تولید ناخالص ملی می‌شود و به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند نرخ اشتغال ۲/۰ درصد، و نرخ بهره‌وری در تولید ۱۳/۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 به گفته تقوی، به ازای هر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پهن‌باند ۸/۱ میلیون شغل در طول ۱۰ سال ایجاد می‌شود و این روند در کشوری مثل آمریکا ۳۰۰ میلیارد دلار صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ (۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی) را به دنبال دارد. با استفاده از اینترنت پهن باند شش درصد افزایش در صادرات شرکت‌های تولیدی، و ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی ایجاد خواهد شد.

 پهن‌باند و تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله

تقوی با اشاره به روند توسعه پهنای باند در جریان تحقق چشم‌انداز بیست ساله کشور، نهادینه‌سازی برای توسعه و تولید علم و تحقیقات، افزایش سهم تولید ناخالص ملی در تولیدات علمی، توسعه و تقویت جنبش نرم‌افزاری و تاکید بیشتر بر رویکردهای نوآورانه و تحقق رشد اقتصادی سریع، ثابت و پیوسته را از جمله مزایای توسعه باندپهن عنوان کرد و افزود: کارآفرینی مفید و کاهش نرخ بیکاری، تعامل جهانی فعال در تمامی بخش‌ها و مشارکت موثر در اقتصاد جهانی، حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های نوآورانه و توسعه قابلیت‌های فنی و تحقیقاتی، تکیه بر مزیت‌های رقابتی و ایجاد مزیت‌های جدید، تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان محرک‌های اصلی رشد اقتصادی، ارتقای قابلیت‌ها و توان بخش تعاونی و تسهیل دسترسی آن به منابع، اطلاعات و فناوری، و بهبود ارتباطات و توسعه، برقراری پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی میان موسسات تعاونی، برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های جوانان و فراهم ساختن بستر لازم برای مشارکت فعال آنها در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت نخبگان از دیگر دلایل توسعه پهن‌باند به شمار می‌رود.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.