استان خراسان رضوی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 4 بخش فرهنگی، هنری، پژوهشی و دانشگاهی در 12 حوزه از جمله کتاب سال، خوشنویسی، تئاتر رضوی، سبک زندگی رضوی، سفرنامه و ادبیات داستانی، پوستر حضور دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  همه ساله با آغاز دهه کرامت و میلاد با سعادت کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) و امام علی ابن موسی الرضا(ع)، جشنواره بین المللی امام رضا در شهر مقدس قم افتتاح و در 31 استان، 77 کشور و 718 نقطه از جهان برگزار می شود.

در این جشنواره که به همت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، آثار اندیشمندان، پژوهشگران، محققان و هنرمندان در 85 شاخه علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی و کودک و نوجوان بررسی می شوند و به آثار برتر در زمینه فرهنگ رضوی جوایزی اهدا می شود.

به گفته زهرا سرو آزاد، معاون اجرایی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در دومین نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی جشن های دهه کرامت، 29 درصد برنامه های جشنواره را برنامه های پژوهشی، 6.24 درصد برنامه های فرهنگی، 2.23 درصد برنامه های هنری، 6.11 درصد برنامه های کودک و نوجوان، 8.5 درصد برنامه های سینمایی و 8.5 درصد برنامه های مطبوعاتی و رسانه های دیجیتال به خود اختصاص می دهند.

این جشنواره در سطح بین المللی نیز با بهره گیری از ظرفیت علمی-فرهنگی اندیشمندان جهان و مشارکت ارادتمندان به آستان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) از جمله مجمع جهانی اهل بیت و جامعه المصطفی العالمیه در قاره های جهان برگزار می شود.

سرو آزاد ، سهم برنامه های ملی را 2.69 درصد و سهم برنامه های بخش بین الملل جشنواره را 8.3 درصد اعلام کرد و افزود: چاپ و ترجمه 10 عنوان کتاب در حوزه فرهنگ رضوی از جمله اقدامات جشنواره است.

وی با اعلام اینکه در این جشنواره با مشارکت 17 کارگروه مردمی و 30 دستگاه فرهنگی جشن های دهه کرامت در شهرها و روستاها برگزار می شود افزود: با توجه به ظرفیتها و قابلیتهای هر استان، در 12 استان بخش فرهنگی، در 13 استان بخش هنری، در 7 استان بخش پژوهشی و در 3 استان بخش سینمایی و مطبوعاتی جشنواره به اجرا در می آید. همچنین 8 برنامه در بخش کودک و نوجوان و 23 برنامه در بخش دانشگاهی در همه استانهای کشور برگزار می شود.

از جمله برنامه های فرهنگی این جشنواره در سراسر کشور، تکریم امام زادگان و بقاع متبرکه، بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی(شاهچراغ)، برگزاری جشنهای مردمی در مسیر هجرت امام رضا(ع) از شلمچه تا مرو می باشد.

معاون اجرایی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: ویژه برنامه های این جشنواره در سالروز ورود امام رضا(ع) به ایران در 23 مرداد در یادمان شهدای شلمچه، جشنواره نسیم ولایت در اقلید فارس، جشنواره آسمان هشتم در روستای کردر رضوی، جشنواره فرهنگی ورزشی رضوی در خراسان رضوی می باشند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که همزمان با روز میلاد امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می شود، از 8 چهره برجسته علمی، فرهنگی و هنری در داخل و 8 خادم نمونه فرهنگ رضوی در خارج کشور تجلیل می شود.

همچنین دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از رشد 86 درصدی برنامه های سینمایی، 20 درصدی برنامه های فرهنگی، 10 درصدی برنامه های هنری و 30 درصدی برنامه های علمی- پژوهشی این جشنواره به نسبت دوره قبل خبر داده است.

جعفری شعار این دوره از جشنواره را نوآوری و خلاقیت عنوان کرده و تشکیل اتاق فکر در کنار هر یک از برنامه های موضوعی جشنواره را حایز اهمیت دانسته است.

جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی و جشنواره محراب(حفظ احادیث رضوی) در بخش فرهنگی، جشنواره خوشنویسی رضوی و جشنواره نمایشهای کوتاه رضوی-زائر در بخش هنری، همایش علمی پژوهشی جاده ولایت و همایش خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی در بخش پژوهشی، جشنواره سفرنامه و ادبیات داستانی رضوی، جشنواره پوستر رضوی، مسابقه فرهنگی سیره و معارف رضوی، همایش قران کریم و سبک زندگی رضوی، همایش دوسالانه سیره و معارف رضوی و همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی در بخش دانشگاهی در استان خراسان رضوی برگزار می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.