نخستین محک بائرمن در سرزمین اژدهای خفته

یورش آسمان‌خراش‌های ایران به دیوار چین

تیم ملی بسکتبال ایران فردا دیدار آغازین خود را در رقابت‌های اطلس‌اسپورت چین برابر میزبان برگزار می‌کند. این نخستین محک تیم ایران با هدایت درک بائرمن آلمانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور باشگاه خبرنگاران جوان، کاروان تیم ملی بسکتبال ایران در حالی شامگاه دیروز تهران را به مقصد شانگهای ترک کرد که درک بائرمن، سرمربی جدید تیم کشورمان، کمتر از 10 روز پیش وارد تهران شد. بائرمن هنوز چمدان‌هایش را باز نکرده بود که تیم ایران مسافر چین شد. مرد آلمانی که از روز نخست با دیسیپلین خاص خود، کارش را در تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی آغاز کرد، بهتر از هرکسی می‌داند دیدار با یکی از قطب‌های بسکتبال آسیا، آن‌هم در خانه این تیم برای گام نخست کار دشواری است. این موضوع وقتی با مدت زمان کوتاه آشنایی بائرمن و ملی‌پوشان توام شود، سختی کار را دو چندان می‌کند اما این همه ماجرا نیست.  

شاهین‌طبع برگ برنده بائرمن
هرچند تیم ملی بسکتبال ایران زمان زیادی را از دست داد و به دلیل بلاتکلیفی فدراسیون در ماه‌های گذشته، تیم ملی هم وضعیت نامشخصی داشت اما بالاخره با حضور بائرمن بسکتبال ایران برای المپیک ریو خیز برداشت. در این میان و در موقعیت فعلی حضور مهران شاهین‌طبع، مربی نام‌آشنای وطنی، که سابقه کار با بچیرویچ، سرمربی پیشین تیم ملی را هم در کارنامه خود دارد، کنار بائرمن غنیمت است. شاهین‌طبع با آشنایی کامل از نفرات برگزیده تیم ملی و شناختی که از تک تک آن‌ها دارد، پل ارتباطی مطمئنی بین بازیکنان ایران و مربی آلمانی به حساب می‌آید.  
 
اژدهای خفته
چین پرافتخارترین تیم بسکتبال آسیاست. این تیم بیشترین حضور در المپیک و رقابت‌های قهرمانی جهان را بین دیگر تیم‌های قاره زرد به خود اختصاص داده است. اژدهای بسکتبال آسیا، سال‌های زیادی این ورزش را در قاره پهناور قبضه کرده بود و هرازگاهی تیم‌هایی از خاور دور مانند کره‌جنوبی یا از آسیای مرکزی مانند فیلیپین به رقبای سرسخت چینی‌ها بدل می‌شدند. با آغاز هزاره سوم میلادی، بسکتبال آرام آرام در غرب آسیا رونق گرفت. حضور پرقدرت اردن، لبنان و ایران در رقابت‌های آسیایی، زنگ خطر را برای چشم بادامی‌ها به صدا در آورد و در کمتر از دو دهه ایران به امپراطوری چین در قاره کهن پایان داد و قهرمانی آسیا را جشن گرفت. هرچند با حضور نسل طلائی بسکتبال ایران و از سوی دیگر افت بسکتبال چین، ایران از سه سال گذشته به قدرت اول بسکتبال آسیا تبدیل شده اما چین همچنان از جدی‌ترین رقبای ایران در راه المپیک ریو است. آن‌ها فردا به لطف امتیاز میزبانی در سوژو، می‌خواهند علاوه بر انتقام شکست‌های گذشته، بردی روحیه‌بخش برابر قهرمان آسیا دشت کنند.  

دوئل حدادی و سو کی

بدون شک حضور سو کی سنتر 2 متر و 17 سانتی‌متری چین و تقابل او با حامد حدادی، صحنه‌های زیبایی را در بازی فردا خلق می‌کند. سو یکی از بازیکنان سرشناس چینی به حساب می‌آید که در آستانه حضور در NBA است. این بازیکن به زعم برخی کارشناسان بسکتبال حتی می‌تواند پرآوازه تر از یائو مینگ، بازیکن فراموش نشدنی تاریخ بسکتبال سرزمین اژدها باشد. از سوی دیگر حامد حدادی، ارزشمندترین بازیکن بسکتبال آسیا، نقطه اوج تیم ایران زیر حلقه حریفان به حساب می‌آید و بدون شک شنیدن نام حدادی لرزه براندام مدعیان بسکتبال قاره کهن می‌اندازد. حدادی امسال جانشینان خوبی را هم کنار خود می‌بیند. حضور اصغر کاردوست، سنتر باتجربه تیم ملی و میثم میرزایی، پدیده لیگ ملی با فیزیک بدنی مناسب و قدرت ریباند مثال‌زدنی، خیال کادرفنی را بابت بک‌آپ حدادی تا حدود زیادی راحت کرده است. بدون شک نقطه قوت ایران این منطقه از زمین است و حریفان هم به خوبی از این موضوع آگاهی دارند.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار