مدیر کل محیط زیست لرستان در مورد 1270 پمپ غیر مجاز در حوزه پل دختر هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ از سازمان محیط زیست ، مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان با تائید خشک شدن بخشی از آب رودخانه کَشکان اظهار داشت: آب رودخانه لرستان در  بخش‌هایی از شهرستان کوهدشت تا شهرستان پل دختر و مناطق «چم مهر» و «هلوش» خشک شده  و حیات آبزیان در این مناطق از بین رفته است.

وی ادامه داد: این نخستین بار در طول تاریخ است که رودخانه کشکان خروجی ندارد و این اتفاق به معنای آن است که حیات محیط زیست لرستان در حال نابودی است.

فتحی پیرانوند با بیان اینکه در حوزه پل دختر 1270 پمپ غیر مجاز نصب شده، افزود: از آنجائیکه رودخانه سیمره نسبت به سال گذشته 95 درصد کاهش دبی رودخانه داشت، هم اکنون در حال خشک شدن است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه دستگاه های متولی بایستی در این زمینه ورود کنند، عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید  نسبت به کاشت محصولات غیر استراتژیک و غیر ضروری به ویژه کاشت برنج در منطقه و امور آب نسبت به جمع آوری سیستم های غیر مجاز آب اقدام کند.

فتحی پیرانوند با بیان اینکه  آب رودخانه کشکان در  بخشی از شهرستان کوهدشت تا شهرستان پلدختر درمنطقه «چم مهر و هلوش» خشک شده  وحیات آبزیان آن از بین رفته است، تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون مربوطه یک سوم حقابه‌ها متعلق به حوزه محیط زیست است که بخاطر اینکه این حقابه در لرستان تامین نشده، حیات زیست محیطی لرستان درمعرض نابودی قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، خطر خشک شدن رودخانه «کَشکان» در استان لرستان موضوعی است که در چند سال اخیر همیشه از سوی کارشناسان به مسئولان استان هشدار داده شده بود اما متاسفانه به این مسئله  اهمیت داده نشد و تصمیم جدی از سوی مسئولان استان برای آن گرفته نشد. به همین دلیل، این کابوس به واقعیت تبدیل شد و بخشی از این رودخانه حیات بخش که نقش مهمی در کشاورزی استان لرستان داشت، بطور کامل خشک شد.

گفتنی است، حوضه آب ریز کَشکان یکی از سر شاخه‌های پر آب رودخانه کرخه است که حدود یک‌سوم از خاک لرستان را در برمی‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در مسیر حرکت آن قرار دارند. در سال های اخیر، علت‌های فراوانی مبنی بر کاهش میزان آب این رودخانه و سر شاخه‌های آن بیان‌شده است که برای ارزیابی و فهم دقیق علت‌های کم شدن دبی آب حوزه کشکان باید اظهار نظر دقیق و کارشناسی انجام شود تا بتوان برای آن درست تصمیم گیری کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: پمپ اب ، فاجعه ، زیست محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.