دیوار چین، یکی از عجایب هفتگانه جهان،‌ در سایه بی‌توجهی مقامات این کشور در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از آرت دیلی؛حدود سی درصد از دیوار تاریخی چین در طی زمان به دلیل شرایط نامساعد طبیعی و تخریب‌های جهانگردی (دزدیدن آجرهای دیوار) از بین رفته است.

میزان آسیب‌دیدگی دیوار چین تا حدی است که باعث شده برآورد طول آن با در نظر گرفتن یا نگرفتن ویرانی‌ها از 9 هزار کیلومتر تا 21 هزار کیلومتر متغیر باشد.

ساخت این دیوار در قرن سوم پیش از میلاد آغاز شد ولی در زمان امپراتوری سلسله «مینگ» (1644-1368) 6300 کیلومتر از آن در شمال «بیژنیگ» (پایتخت آن دوران) ساخته شد که هم‌اکنون تنها 8 درصد از آن سالم باقی مانده است.

باران و باد، رشد گیاهان، در مجاورت دیوار چین نیز از جمله عوامل طبیعی مخرب به شمار می‌آید.

نکته قابل تأمل، سرقت آجرهای خاکستری رنگ این دیوار توسط ساکنین فقیر ایالات شمالی چین است. این سارقان پس از کندن بلوک‌های آجری این دیوار، آن‌ها را تنها در ازای 5 دلار می‌فروشند. البته مقامات چین جریمه‌هایی تا مرز 5 هزار یوان نیز برای این افراد در نظر گرفته‌اند، ولی تا به امروز جریمه‌های فوق تأثیر چندانی در جلوگیری از این تخریب‌ها نداشته است.

در حالی که بسیاری معتقدند که دولت چین باید تدابیر جدی‌تری برای حفظ بزرگ‌ترین سازه قدیمی ‌بشری و یکی از عجایب هفتگانه جهان بیاندیشد، دولت این کشور همچنان به بهانه کمبود منابع مالی از این کار سر باز زده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار