آثار مربوط به قرون میانه دوره اسلامی در گنج تپه لرستان کشف شد

کاوشهای نجاتبخشی در گنج تپه شهرستان دورود استان لرستان به کشف ساختار و دیوارهای سنگی، فضاهای معماری، اشیا آهنی وبرنزی، مهرها،ظروف شیشه ای،ادوات سنگی و... انجامید.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود بیرانوند سرپرست کاوش نجات بخشی گنج تپه "امروز سه شنبه" با اعلام این خبر تصریح کرد که محوطه گنج تپه به دلیل موقعیت مکانی و ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمینهای پیرامون تاکنون از خطر غرق شدن مصون مانده است. 

بیرانوند افزود: برنامه کاوش نجات‌بخشی گنج تپه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره آب منطقه‌ای استان لرستان در دستور کار قرار گرفت و کار میدانی آن شروع شد. 

به گفته این باستان شناس، در نخستین فصل از کاوشهای گنج تپه، ترانشه‌ای با ابعاد 5×10 متر در مرتفع‌ترین نقطه‌ آن و در مکانی که پیش از این توسط ماشین‌آلات راهسازی تسطیح شده بود، ایجاد شد. 

سرپرست کاوش نجات بخشی گنج تپه خاطر نشان ساخت :کاوش در این ترانشه منجر به کشف ساختارها و دیوارهای سنگی، 4 فضای معماری و سازه‌های حرارتی همچون تنورها، اجاقها و اشیاء سنگی همچون سنگ ساب و تعداد زیادی قطعات سفالی شد که بیشتر مربوط به قرون میانه دوره اسلامی هستند.

بیرانوند اظهار داشت: همچنین از نهشته‌های فرهنگی در محدوده فضاهای معماری، اشیای فرهنگی شامل قطعاتی از النگوهای شیشه‌ای، بخشهایی از ظروف شیشه‌ای، اشیای آهنی و برنزی اکسیده شده و مهره‌های گلی، سنگی و شیشه‌ای کشف شد. 

به گفته این باستان شناس، در فصل دوم نیز ترانشه ای با ابعاد 6×10 متر با هدف پیگردی بقایای معماری فصل نخست و ترانشه ای با ابعاد 2×3 متر به منظور لایه‌نگاری تپه ایجاد شد.

او افزود:در نتیجه کاوش در فصل دوم نیز دو فضای معماری در امتداد فضاهای معماری فصل اول و شماری تکه‌های سفال و اشیاء آهنی و ادوات سنگی کشف شد. 

بیرانوند با اشاره به کشف 6 لایه فرهنگی و 2 فاز معماری در لایه نگاری گنج تپه اظهار داشت:کاوش در گنج تپه تا آشکار سازی کامل پلان بقایای معماری و دستیابی به اطلاعات جامع در خصوص توالی فرهنگی آن ادامه دارد.

گفتنی است ، محوطه گنج تپه در 40 کیلومتری شمال شهرستان دورود در استان لرستان و در مختصات جغرافیایی ″13 ′40  ᵒ33 طول شرقی، ″46 ′04  ᵒ49 عرض شمالی، در ارتفاع 1600 متری از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است. گنج تپه در حاشیه¬ شمالی رودخانه تیره و بر روی تپه صخره‌ای نسبتاً مرتفعی شکل گرفته است. 

کاوشهای نجات‌بخشی گنج تپه که با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درتاریخ 20/2 شروع شده است تا 20/4 ادامه دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار