"اعتیاد آنلاین"دام جذاب اینترنت برای نوجوانان

از اعتیاد به اینترنت،گاهی با عنوان اعتیاد به فضای مجازی یا اعتیاد آنلاین یاد شده است، امری که امروزه در بسیاری از نوجوانان قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، اگر فرزند شما به جای آن که تعطیلات آخر هفته را به همراه خانواده در یک پارک به گردش و تفریح بپردازد، تمامی زمانش را صرف صفحات شبکه های اجتماعی خود در اینترنت می کند، این موضوع می تواند نشانه ای از اعتیاد به اینترنت باشد.

اگر شما History مرورگر اینترنت کامپیوتر فرزندانتان را بررسی کنید متوجه خواهید شد، او چه وب سایت هایی را مشاهده کرده است. در بعضی مواقع والدین با سایت های غیر اخلاقی مواجه می شوند که تنها دیدن عناوین این سایت ها، آن ها را به شدت نگران و عصبانی می کند. اگر تعداد تکرار مشاهدات این سایت ها بالا باشد، حاکی از نوعی اعتیاد فرزند شما به این نوع استفاده از اینترنت می باشد. 



اعتیاد به اینترنت در نوجوانان وشیوه های برخورد با آن


اینترنت یک فضای اغواکننده است، به خصوص برای نوجوانان و جوانان که در مکان های مختلف حضور دارند و از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بعد تصمیم می گیرند این ارتباط را در دنیای واقعی ادامه دهند. و این یک چالش بزرگ برای خانواده است که آیا اجازه دهند، فرزندشان با کسی که آن ها هرگز او را ندیده اند ارتباط رو در رو داشته باشد؟یا خیر؟ 

مشکل نهفته و اصلی در این موضوع، جذابیت بسیار بالا و امکاناتی است که اینترنت در اختیار نوجوانان قرار می دهد و این امر باعث می شود که آن ها بخش زیادی از زمان زندگی روزمره خود را صرف آن کنند. زمانی که شما با فرزندتان در مورد مدت زمانی که صرف استفاده از اینترنت می کند صحبت می کنید، آن ها توجه زیادی نمی کنند زیرا در همان موقع که در حال گفتگو با شما هستند صدای زنگ پیام های جدیدی که ازطریق شبکه های اجتماعی و مسنجرها دریافت می کنند به گوش می رسد و نوجوان بی صبرانه منتظر است که بعد از گفتگو با شما سراغ اینترنت برود و پیام های جدید خود را ببیند.این مشکلی است که برای شما، فرزندتان و کل خانواده باقی خواهد ماند.

کارشناسان معتقدند در حدود 10% از کاربران اینترنت دارای اعتیاد شدید به آن هستند، هر چند برخی از متخصصان بهداشت روان در استفاده از عنوان اعتیاد و بیماری در مفهوم بالینی احتیاط می کنند. آن ها این گونه استدلال می کنندکه یک فعالیت تنها زمانی می تواند اعتیادآور باشد که یک نوع خاصی از واکنش شیمیایی در مغز ایجاد شود و تعیین این مسئله کار سختی است.

والدین در برخورد با این مشکل به چه شیوه هایی رفتار می کنند؟

برخی والدین دسترسی فرد را به اینترنت محدود می کنند، برخی دیگر انجام فعالیت اجتماعی حتی از طریق کامپیوتر و ارتباط برقرار کردن فرزندشان را با دیگر افراد را به عدم فعالیت آن ها ترجیح می دهند. والدینی که فرزند آن ها ماجراجو و به دنبال انجام حرکات پر خطر هستند، احساس می کنند اگر فرزندشان در خانه بماند و با کامپیوتر و اینترنت کار کند بهتر است و در نهایت برخی والدین برای این که فرزندشان ناراحت نشود و در خانواده بحث و مجادله ای پیش نیاید، هیچ صحبتی در مورد مدیریت زمان استفاده از اینترنت مطرح نمی کنند.

تست های روانشناسی مختلفی وجود دارد که میزان اعتیاد شخص به اینترنت را مشخص می کند. اگر فرزندان حرف شما را در استفاده زیاد از اینترنت قبول نمی کنند، استفاده از این تست ها راه خوبی برای تصدیق ادعای شما است. در موارد حاد مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از یک متخصص برای حل مشکل بهترین راه می باشد.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.