گل نرگس شهرستان خوسف خراسان جنوبی در قیاس با گل‌های مشابه نرگس در کشور منحصر به فرد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ نرگس‌زار خوسف، با قدمت حدود 1000 سال پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی 19 اردیبهشت 94 با شماره 249 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

در شهرستان خوسف که به دیار گل نرگس معروف است، کوه و دشتی به نام نرگسی وجود دارد که نرگس به صورت وحشی در آن رشد می‌کند و مردم معتقد هستند این نرگس از دیرباز به سایر نقاط شهر خوسف منتقل می‌شده است.

طبق نظر کارشناسان پیاز نرگس خوسف از طریق جاده ابریشم به دیگر نقاط صادر می‌شده است.

دشت‌های خوسف را نرگس‌زارهایی پوشانده که عطر و زیبایی بی‌نظیری به این سرزمین کویری بخشیده، این در حالی است که گل نرگس به عنوان پنجمین محصول صادراتی خراسان جنوبی، نیازمند توجه و حمایت جدی دارد تا بتواند عاملی برای شکوفایی اقتصادی این استان کویری باشد.

هم اکنون کهن‌ترین نرگس‌زارهای خراسان جنوبی متعلق به شهرستان خوسف است و گل نرگس شهرستان خوسف در قیاس با گل‌های مشابه نرگس در کشور منحصر به فرد است.

گل‌های نرگس خراسان جنوبی از لحاظ کیفیت با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای استان رتبه بالایی در کشور دارد.

سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌های حاکم برمنطقه، پرورش در فضای باز، اقتصادی بودن این گل و نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل است از جمله مزایای کاشت گل نرگس در خراسان جنوبی است.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.