با توجه به حساسیت‌های برنامه‌های شبکه‌های برون مرزی اجرای مجریان با دشواری‌های بسیاری روبرو است

حسین رفیعی مجری تلویزیون درخصوص پخش برنامه های برون مرزی و بازخورد ایرانیان خارج از کشور به خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: شبکه‌های برون مرزی از حساسیت بالایی برخوردار است و چارچوب‌های خاص خودش را دارد در این برنامه نباید از الفاظ و تصاویری استفاده شود که به بیننده توهین شود، برخی از شبکه‌های برون مرزی آثاری را تنها برای ترویج فرهنگ غربی در برخی از کشورها تولید می کنند وبه شکل ماهرانه‌ای آن را به خورد مخاطبانشان می‌دهند و به این شکل اعتقادات و غرور آن‌ها را لگدمال می‌کنند تا بتوانند به خوبی به آن کشور‌ها نفوذ کنند اما ما باید بدانیم که به با رعایت چارچوب ها باید با بی فرهنگی مقابله کرد.

وی درخصوص رواج فرهنگ صحیح در شبکه‌های برون مرزی بیان کرد: ما باید برنامه‌هایی را بسازیم که در آن هویت‌های دینی، مذهبی و ملی در آن موج بزند باید با مخاطب صادق بود و به خوبی احساس آن ها را درک کرد، ایرانیان خارج از کشور به شدت تنها هستند ودوستدار سریال و برنامه‌هایی از کشورشان هستند برخی از بینندگان بارها و بارها از طریق پیامک و ایمیل به ما گفته‌اند که وجود این شبکه‌ها برای بچه‌های ما مفید است چون اعتمادی به شبکه‌های کشوری که در آنجا مقیم هستند ندارند اینگونه حرف‌ها دین ما را به کشورهای اطرافمان که هم وطنانمان در آن زندگی می‌کنند افزایش می‌دهد که امیدوارم مدیران به این نکته توجه کنند.

رفیعی ادامه داد: این تعدد شبکه‌ها نیستند که نگاه بیننده را به خودشان جلب می‌کنند بلکه جذابیت‌های تصویری و موضوعی آن است که باعت استقبال از سوی مردم می‌شود اگر ما در تولید برنامه‌هایمان قدری دقت کنیم و به جای بیان درد و رنج و مشکلات جامعه به به تصویر کشیدن زیبایی‌های موجود در کشورمان شویم می‌توانیم نگاه همگان را به کشورمان جلب کنیم و باعث افتخار ایرانیان خارج از کشور شویم، ایران به قدری زیباست که نمی‌توان آن را توصیف کرد اما متاسفانه با بی توجهیمان باعث دلزدگی بینندگانمان می‌شویم و با بیان مواردی که هیچ ربط موضوعی با مخاطبان ندارد به سیاه نمایی کشورمان دامن می زنیم در تمامی کشور ها دروغ، کشیدن سیگار، دزدی و....وجود دارد اما در سریال‌ها و برنامه‌های خارجی شاهد آن نیستیم و تصوری که مردم ایران از دیگر کشور‌ها دارند کشوری قانونمند و بی عیب است اما این‌ها تماما زیبایی های بصری است که فیلمسازان خارجی برای جلب توجه مخاطبان از آن استفاده می کنند اما ما تنها به سیاه نمایی‌های کشورمان می‌پردازیم و باعث دل آزردگی بینندگان می‌شویم.

وی درخصوص برنامه «جین جمل» اظهار داشت: من سال‌ها نفس به نفس مردم کشورم زندگی کردم و از سال 79 برنامه‌ای را با امیرحسین مدرس با نام «جین جمل» را از شبکه جام جم به روی آنتن بردیم این برنامه بقدری مخاطب داشت که زمانی که به خارج از کشور رفته بودم من را به «جین جمل» می‌شناختند حتی یک کودک ایرانی که ساکن وین بود به سمت من اومد و از من خواست تا کلاهم را با کلاهش عوض کنم و این جریان گذشت تا اینکه چهار سال پیش مجدد به این کشور سفر کردم و یک آقا وخانمی به سمت من اومدن و بعد خوش و بش اولیه آن پسر جوان گفت «جین جمل» کلاهتو با من عوض می‌کنی و در آنجا بود که فهمیدم این پسر جوان همان کودک 8 ساله است این اتفاقات این را به آدم یادآوری می‌کند که یک اثر خوب چطور می‌تواند در ذهن بیننده نهادینه شود.

رفیعی اظهار داشت: نگذاریم رابطه‌ها جای شایسته سالاری را بگیرد و از افراد توانمند در برنامه‌هایمان برای تولید برنامه‌هایی پرمحتوا استفاده کنیم مخاطبان خارجی به شدت به ما وابسته هستند باید آن‌ها را دریابیم ونیازهای آن‌ها را از طریق ساخت برنامه‌های شگرف برآورده کنیم.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار