طی آئینی از سند ملی آب با حضور علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در محل سالن زیتون جهاد کشاورزی خراسان شمالی رونمایی شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این مراسم اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته، گفت: متاسفانه وضعیت آبخوان‌ها مناسب نیست و با وجود احتمال تغییرات آب و هوایی باید منابع آبی را مدیریت کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اختصاص اعتبارات مناسب در دولت یازدهم به کشاورزی و آب، یادآور شد: در این راستا به منظور مدیریت منابع آب مبلغ یک میلیارد و 650 میلیون دلار از محل وزارت نفت برای برقی کردن 6 هزار حلقه از چاه‌های کشاورزی اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: همچنین 10 میلیارد دلار نیز برای مهار آب‌های مرزی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد.

اکبری تصریح کرد: خوشبختانه این دولت نسبت به دولت‌های گذشته برای مهار آب‌ها، قدم‌های خوبی برداشته است.

وی با اشاره به اهمیت طرح انتقال آب و آبیاری تحت فشار، متذکر شد: در سال جاری یک هزار و 270 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده که 85 درصد آن به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.

عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این مراسم، میزان برداشت انواع محصولات کشاورزی در استان را طی سال  یک میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد.

وی یکی از مشکلات اساسی استان را در بخش کشاورزی خرده مالکی اعلام کرد و افزود: متاسفانه اکثر زمین‌های کشاورزی در این استان به صورت خرده مالکی است که خود مشکل بزرگی است.

یوسفی خاطرنشان کرد: هم اکنون 59 درصد آب‌های بخش کشاورزی را آب‌های سطحی تامین می‌کند و 49 درصد نیز از منابع زیرزمینی است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی از این ناحیه در چند سال اخیر دچار مشکل شده‌ایم و تنش‌هایی ایجاد شده که در همین راستا نیازمند مدیریت درست منابع آبی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر بالا بردن بهره‌وری، اظهار داشت: خوشبختانه دولت کمک‌های خوبی برای این بحث داشته و در سال گذشته مبلغ 30 میلیارد تومان برای سامانه آبیاری نوین و تحت فشار اختصاص یافت که در سال جاری نیز به همین میزان در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با سند ملی آب نیز گفت: این سند یک طرح پایلوت در سطح کشور است که در استان اجرا می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: با راه اندازی این سند اطلاعات کاملی از وضعیت آب استان اعم از سطح زیر کشت و دما و نوع خاک و ... خواهیم داشت که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: با توجه به این سند میزان آب مصرفی در هر کجا و هر بخش مشخص و منابع آبی مدیریت می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار