هنرمندان تئاتر با انتقاد از شرایط تولید نمایش‎های ارزشی از مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ابراز نارضایتی کردند.

انجمن تئاتر انقلاب باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد/کیفیت مؤثر مهم‌تر از کمیت غیرموثر استبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر باشگاه خبرنگاران سه ماه به برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت باقی مانده اما شرایط نامعلوم این دوره  از جشنواره و صحبت های حفیظ الله رفیعی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نشان داد که واکنش های بسیاری در پی شیوه جدید برگزاری این دوره بوجود آمده و البته ابهاماتی نیز مبنی بر برگزار نشدن این دوره  وجود دارد. البته ضعف و کمبود آثار ارزشی تئاتر در طول سال  نیز از پیامدهای عملکرد انجمن تئاتر انقلاب محسوب می شود چراکه این انجمن از متولیان اصلی آثار دینی و ارزشی است. در واکنش به صحبت‌های مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، کوروش زارعی ،حسین مسافرآستانه ، علیرضا مهران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نسبت به عملکرد این مدیریت ابراز نارضایتی کردند.

پاسخ تلفن هنرمندان حوزه دفاع مقدس را نمی دهند
کوروش زارعی کارگردان و بازیگر تئاتر در خصوص عملکرد دو سال اخیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: متأسفانه حفیظ رفیعی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تاکنون عملکرد خوبی نداشته، من معتقدم اگر کسی مسئولیتی را می‌پذیرد باید نسبت به آن احساس دین کند، چرا که انجمن تئاتر انقلاب جایگاه بسیار مهمی است، اما خروجی ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره مقاومت هم که نصفه و نیمه شده و دو سال یکبار برگزار می‌کنند، دوستانم در انجمن  تئاتر انقلاب باید نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند، این انجمن شرایطی را به‌وجود آورد که جوابگوی تلفن‌های هنرمندان این عرصه نیست.

زارعی افزود: تعداد محدود و انگشت‌شماری از هنرمندان در عرصه‌ی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بصورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، اما آن‌ها باعث دوری همین چند هنرمند هم از فضای هنر ارزشی شدند.

کارگردان نمایش «شبی شب آسمان» تصریح کرد: با این شکل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب نه تنها هنرمندی جذب کار در عرصه‌ی دفاع مقدس نمی‌شود، بلکه همان تعداد محدود هم از این عرصه بیرون می‌روند.

وی ادامه داد: اکنون‌ سفارش کار به هنرمندان تهران و شهرستان می‌دهند، اما جواب تلفن‌های آن‌ها را نمی‌دهند، حداقل از آنها معذرت‌خواهی کنند و بگویند پول نداریم، چرا جوابشان را نمی‌دهند؟

زارعی در ادامه اظهار داشت: از طرف انجمن تئاتر انقلاب به محمد بی ریا سفارش کار دادند ، آنها هم تمرینات خود را انجام دادند و برای‌ اجرا هم با خانه نمایش صحبت کردند و حتی تبلیغات نصب کردند ، اما دو روز مانده به اجرا دیگر جواب تلفن‌ها گروه را ندادند و بعد از پیگیری بسیار مهم تنها بابت حمایت نکردنشان عذرخواهی کردند.

وی بیان کرد: همین اتفاق پاسخگو نبودن تلفن‌ها برای هنرمندان شهرستان هم رخ داد و این برخورد جالبی نیست، اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، شجاعانه این مسئولیت را واگذار کنند.

زارعی اظهار داشت: حفیظ‌ الله رفیعی انسان شریف و دوست‌داشتنی است، ولی به لحاظ کاری عملکرد خوبی نداشته و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منفعل شده ‌است.

وی در خصوص 200 اثر که در طول سال برای پانزدهمین جشنواره تئاتر انقلاب به روی صحنه رفته، بیان کرد: 200 اثر کجا به روی صحنه رفته، انجمن آمار مشخص بدهد. چرا ما هیچ‌کدام از این آثار را ندیدیم ، حداقل باید 10 تا کار سر و صدا کند، متأسفانه دادن این آمارهای غلط باب شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: خواهشم از سردار نقدی و یا بنیاد روایت آن است که ببیند چه اتفاقاتی در انجمن رخ داده که این‌گونه پیش می‌رود، به آینده تئاتر مقاومت با این اوصاف خوشبین نیستم.

کیفیت مؤثر مهم‌تر از کمیت غیرموثر است
حسین مسافرآستانه دبیر سابق جشنواره تئاتر مقاومت در خصوص عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: من در جلسات به شدت انتقادات خود را بیان می‌کنم، اما صرف‌نظر از هر دستگاه و هر نهاد حمایت‌کننده‌ای در مورد وضعیت تئاتر دینی و ارزشی باید بگویم که مهجور ماندن این حوزه به دلیل جاری نبودن فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: تئاتر موضوعی تنها در ایام و مناسبت‌های ویژه اجرا می‌شود و این به ضرر تئاترهایی با موضوعات دینی و ارزشی خواهد شد، به‌عنوان مثال در طول سال هیچ اثر عاشورایی به روی صحنه نمی‌رود، اما به محض آنکه ماه محرم می‌شود تئاترهایی با موضوع عاشورا اجرا می‌شود و این مسأله باعث می‌شود هنرمندان این عرصه از فضا دوری کنند، چرا که در طول سال کاری برای انجام دادن، ندارند.

مسافرآستانه افزود: با این نگاه مدیریتی و اجرای آثار صرفاً در مناسبت‌های ویژه باعث شده انگیزه‌ی هنرمندان در تولید آثار ارزشی از بین برود. 
آستانه در خصوص 200 اثر اجرا رفته در طول سال برای این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: مدیر مربوطه باید در خصوص عملکردش به رسانه‌ها و مخاطبان تئاتر توضیح دهند، اما مدیر کمیت غیرمؤثر را جزء فعالیت خودشان حساب نکنند، کیفیت مؤثر مهم‌تر از کمیت غیرمتأثر است.

وی در پاسخ به اینکه در دو سال اخیر آثار ارزشی چه کیفیتی داشته، اظهار داشت: در سال‌های گذشته آثار ارزشی درخشانی به روی صحنه رفته ، اما چند سالی‌ است که دیگر هیچ خبری نیست، حتی در جشنواره هم آثاری به روی صحنه می‌رود و تمام می‌شود.

مسافرآستانه گفت: بسیاری از هنرمندان خودشان را وقف نوشتن برای فرهنگ دفاع مقدس کردند، اما وقتی جریان متوقف شود به طور حتم بسیاری از آن‌ها کنار می‌کشند و دیگر شاهد اجراهای درخشان در این صحنه نیستیم، به نظر من دوسالانه شدن  جشنواره تئاتر مقاومت باعث ضعیف شدن آثار ارزشی شده است.

وی بیان کرد: ما نهادی داریم تحت عنوان و موضوعیت تئاتر دفاع مقدس، اما فرهنگ دفاع مقدس تنها مختص به انجمن نیست، بلکه همه‌ی آن‌هایی‌که متولی فرهنگ هستند، در قبال این هنر ارزش مسئولیت دارند.

لزوم بازنگری در جریان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
علیرضا مهران یکی دیگر از هنرمندان فعال تئاتر در حوزه دفاع مقدس  گفت: من با توجه به ‌اینکه در این چندسال اخیر فعالیت‌های مستمر در این مجموعه داشتم و متوجه شدم از لحاظ پژوهشی و انتشارات متن اتفاقات خیلی خوبی رخ داده و نمایشنامه‌های بسیاری چاپ شده، اما در عرصه‌ی کارگردانی متأسفانه اتفاق خاصی نیفتاده و به دوسال یکبار جشنواره اکتفا کردیم.

وی ادامه داد: به نظر من یک بازنگری باید داشت، بودجه‌ای را در این زمینه در نظر گرفتند، اما با توجه به کار پژوهشی که انجام می‌دهند باید شرایطی را برای تولید آثار فراهم کنند و زمانی کامل می‌شود که آثار فاخر به‌ روی صحنه برود.

مهران افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در انجمن برنامه‌ریزی درست مدیریتی وجود نداشته و زمانی‌که مدیریت غلط باشد، بودجه درست مصرف نمی‌شود و انجمن باید در سطح مدیران فرهنگی بازنگری کند و سیاستگذاران این مجموعه باید حداقل تعدادیشان اهل فن باشند.

وی گفت: وقتی در بدنه‌ی تئاتر مسئولیت مکانی را بر عهده دارید ، باید مؤثر باشید، اگر مدیری اشراف داشته باشد، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

مهران با تأکید بر اینکه در دوسال اخیر اثر فاخری در حوزه‌ی هنر ارزشی به روی صحنه نرفته بیان کرد: اگر با این شرایط جلو برویم مجموعه بصورت اداری می‌شود و در طول سال‌ِ تنها یکسری کارهای پژوهشی در آن انجام می‌شود و این شیوه‌ای که پیش می رود غلط است .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار