40 اثر تاریخی در منطقه مرزی وکویری دهستان پترگان زیرکوه خراسان جنوبی به وسعت 3 هزار کیلومتر مربع شناسایی شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:در بررسی که در منطقه‌ای مرزی و کویری دهستان پترگان زیرکوه به وسعتی در حدود 3 هزار کیلومتر مربع صورت گرفت، 40 اثر تاریخی شامل محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای تاریخی شناسایی شد.

برآبادی افزود: این بررسی با هدف کلی تهیه داده‌های نقشه باستان شناسی کشور برای تکمیل نقشه باستان شناسی منطقه، تحلیل الگوهای استقراری منطقه در ادوار مختلف زمانی و تعیین پراکنش جمعیتی در ادوار مختلف زمانی انجام شد.

مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه که شرایطی کاملا خشک و کویری است و کمبود قابلیت‌های زیستی اعم از آب و خاک مناسب و وجود ماسه‌های روان در سطح وسیعی از منطقه قابل پیش‌بینی بود، تعداد آثار شناسایی بسیار کم باشد.

برآبادی گفت: از یافته‌های اصلی این بررسی می‌توان به آثار چندین محوطه تاریخی از قرون اولیه دوران اسلامی، شهر قدیم شاهرخت، محوطه چاه کلاوه چشمه بید و قلعه کهنه معصوم آباد و چندین محوطه استقراری موقتی از دوران تاریخی، مانند محوطه چاه قری اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از آثار مهم این دهستان باید از قلعه حسن بای مربوط به دوران سلجوقی تا صفوی نام برد که احتمالاً از قلاع اسماعیلی در منطقه قهستان قاینات بوده است و از دیگر یافته‌های این بررسی می‌توان به شواهد زیادی از ذوب فلزات در ادوار گذشته در میان جنگل‌های درخت تاغ این منطقه اشاره کرد.

مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: تعداد متنابهی حوض انبار که برای سازگاری با شرایط محیطی در ادوار مختلف زمانی ایجاد شده‌اند شناسایی شد.
 
 انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.