ظریف:

تلاش‎ برای طرح مسائل جدید مانع پیشروی نگارش توافق می‎شود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همواره برای مسائل فنی راه‎هایی را برای تدوین می‎یابیم اما درخواست‎های فزاینده و تلاش‎ها برای طرح مسائل جدید مانع پیشروی می‎شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، ظریف در گفت وگویی به سئوالات خبرنگار شبکه لبنانی المنار در مسکو از جمله ، آیا معتقدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به نتیجه نهایی و مثبت درچارچوب مهلت باقیمانده دست می یابد؟ و ماهیت موانع پیش روی مذاکرات چیست؟ سیاسی هستند و یا فنی ؟ پاسخ گفت.

این مصاحبه اختصاصی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه عضو سازمان همکاری شانگهای برای امنیت و ثبات در منطقه برگزار شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: به جواب‎هایی برای همه مسائل دست یافته‎ایم و اکنون در مرحله نوشتن و تدوین جواب‎ها هستیم.

وی تصریح کرد: برداشت من این است همواره برای مسائل فنی راه‎هایی را برای تدوین می‎یابیم اما درخواست‎های فزاینده و تلاش‎ها برای طرح مسائل جدید مانع پیشروی می‎شود.

ظریف تاکید کرد: امیدوارم که همه طرف‎ها به آنچه در لوزان تفاهم و توافق کردیم، ملتزم و پایبند باشند وتلاش برای روشن شدن جزئیات این تفاهم‎ها ، امکان پیشرفت به سوی جلو و رسیدن به توافق را برای ما فراهم می کند. 

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد : در نشستی سه جانه با روس ها وچینی ها راه های تسهیل پیگیری مسیر مذاکرات را بررسی کردیم و امیدوارم با اقدام جدید و موثر سه کشور( روسیه ، ایران و چین) بتوانیم به سوی جلو گام برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش، آیا موانع همچنان وجود دارد؟ گفت: همکارانم در این لحظه با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 سرگرم بررسی مسائل در وین هستند و امیدوارم بتوانیم پیشرفت کنیم.

خبرنگار المنار سئوال کرد:آیا اجلاس ژنو در باره یمن می تواند فرصتی بزرگ برای موفقیت در ایجاد توافقی سیاسی در یمن باشد و یا اینکه سعودی ها و همپیمانان آن همچنان با شرط گذاری دستیابی به یک راه حل را به تاخیر می اندازند؟

ظریف در پاسخ گفت: متاسفانه برخی طرف ها در منطقه ما در توهم به سر می برند و فکر می کنند که مسئله یمن راه حل نظامی دارد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در حقیقت راه حل نظامی آنها به بمباران شهروندان بی گناه یمنی محدود شده است.

وی تاکید کرد: معتقدم که همه طرف ها باید بفهمند تنها راه حل مسئله یمن ، سیاسی است و همه باید بدون پیش شرط پشت میز مذاکرات و با هدف حل مسئله بنشینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار