مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات شهر تهران گفت: در حال حاضر بافت تاریخی مرکز پایتخت به محله های نا امن تبدیل شده که لازم است اقدامات مناسب درخصوص ایمن سازی این محدوده صورت گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، هانیه هودسنی مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات با بیان اینکه پایتخت 200 ساله ایران با حدود 2250 هکتار بافت تاریخی دارای ارزش های مادی و معنوی در سطح ملی است، اظهار کرد: قطب های تاریخی در تهران بخصوص بافت تاریخی مرکز شهر توجه جدی  را در جهت ارتقاء هویت تاریخی می طلبد. 

وی تصریح کرد: قلب تاریخی تهران در محدوده های حصار صفوی و حصار ناصری از ارزش هویتی و تاریخی خاصی برخوردار می باشد  که در حال حاضر متاسفانه با وجود قطب اقتصادی مانند بازار  با چالش های خاصی روبرو است.

هودسنی با بیان اینکه نیروی بازار و اهمیت بسیاری که در سطح ملی دارد بافت تاریخی را به انباری جهت کالاهای خود و نیز به محله های ناامن تبدیل کرده است، افزود: بافت های تاریخی سرمایه های ملی و زمینه ساز حفظ ارزش های جامعه هستند. 

وی با تاکید بر اینکه  بخش عظیمی از بدنه اجتماعی اصیل بافت تاریخی مرکز شهر تهران به علت معضلات اجتماعی و کالبدی و ... مهاجرت کرده اند، ادامه داد: مدیریت بافت تاریخی در این راستا علاوه بر تلاش برای حفظ ساکنین باقی مانده باید بتواند افراد جدید الورود به این بافت را با ارزش های آن آشنا و به مشارکت تشویق کند.

 مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات شهر تهران در پایان گفت: در همین راستا اقداماتی مانند آگاهی‌رسانی و جلب مشارکت ساکنین، مالکین و کلیه ذی‌نفعان آثار و فضاهای ارزشمند طبیعی- تاریخی و فرهنگی؛ ایجاد انگیزه‌های اجتماعی- اقتصادی در بهره‌برداری بهینه از آثار و فضاهای ارزشمند طبیعی- تاریخی و فرهنگی؛ اعمال نظارت مناسب بر نحوه‌‌ استفاده از آثار و فضاهای ارزشمند طبیعی- تاریخی و فرهنگی؛ احیای شأن مکانی و کیفیت زندگی‌پذیری بافت تاریخی تهران، با احیای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بافت؛ احیای نقش بافت تاریخی تهران در زندگی شهروندان با تقویت گردشگری شهری (اکوتوریسم)، ایجاد فرصت شکل‌گیری خاطرات جمعی جدید در بستر بافت تاریخی تهران؛ احیای مکان‌های متناسب با ارزش‌ها، نیازها و الگوهای زندگی شهروند معاصر؛ و ... می تواند از اهم اقدامات اجتماعی مدیریت بافت تاریخی باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایمن ، بافت ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار