مردم اصفهان خوب می دانند که برای حفظ این لقب بزرگ باید تلاش کنند باید خود را ثابت کنند باید اصفهان را آباد نگه دارند، مردم اصفهان به خوبی می‌دانند در کنار مشکلات آب و خشکسالی‌ها و آلودگیها نباید مشکل دیگری به وجود آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، شهروندان اصفهاني، تمام تلاش خود را دارند تا لقب نصف جهان را به خوبی حفظ کنند، اصفهانی که در درجه اول به خاطر فرهنگ مردمش و بعد برای آثار تاریخی و وجود مشاهیر نصف جهان لقب گرفت. 

مردم اصفهان این را هم به خوبی می دانند که برای حفظ این لقب بزرگ باید تلاش کنند، باید خود را ثابت کنند، باید اصفهان را آباد نگه دارند.

مردم اصفهان به خوبی می‌دانند در کنار مشکلات آب و خشکسالی‌ها و آلودگی‌ها نباید مشکل دیگری به وجود آید. 

مردم اصفهان به خوبی می دانند که زباله ها می تواند شهر را به نابودی بکشاند،می‌تواند آب و خاک و هوا را نابود کند، به همین خاطر مردم فهیم اصفهان در جداسازی زباله‌های منزل همکاری‌های لازم را با شهرداری دارند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان با اشاره به اینکه 55 درصد شهروندان اصفهانی همکاری لازم را در بحث جداسازی زباله‌ها دارند، بیان داشت:در استان اصفهان از 30 درصد زباله ای که قابل بازیافت است حدود 160 تن آن یعنی بیش از نیم آن از مبدا و توسط شهروندان جداسازی شده است. 

تيمور باجول می گوید:مديريت پسماند يكي از چالش‌هاي مديريت شهري است و اگر درست برنامه ریزی نشود مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به وجود می آورد. 

وي با اشاره به اینکه پسماندها به 5 دسته تقسیم می شود،بیان کرد:پسماندهای کشاورزی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای ویژه، پسماندهای پزشکی و پسماندهای عادی دسته بندی کلی پسماندها است. 

وی همچنین ضمن بیان اینکه پسماندهای عادی هم به دو دسته پسماند های عادی دور ریز خانه ها و پسماندهای ساختمانی تقسیم می شوند،گفت:شهرداری وظیفه مدیریت پسماندهای عادی یعنی پسماندهای دوریز خانگی و ساختمانی را به عهده دارند. 

تیمور باجول با اشاره به اینکه در کشور روزانه حدود 50 هزار تن پسماند عادی تولید می شود گفت: در شهر اصفهان روزانه یکهزار تن پسماند عادی تشکیل می شود که حدود 30 درصد آن (معادل 300 تن) قابل بازیافت است و به چرخه مصرف بر می گردد. 

وی ادامه داد: از یک هزار پسماند عادی شهر اصفهان حدود 65 درصد آن هم مواد آلی(مواد خوارکی و مواد غذایی) است که به روش های هوازی به کود ورمی کمپوست تبدیل می شود و 5 (حدود 250 تن)درصد دیگر پسماندها هم جز ویژه مانند چوب، پوشاک، لوازم آرایش است که قابل بازیافت و قابل تبدیل به کود کمپوست نیست و برای تولید انرژی به سایت شرق اصفهان انتقال می یابد. 

باجول افزود:حدود 660 تن پسماند های روزانه اصفهان از مواد آلی است که به روش هوازی و طبق استاندارد ها به کود کمپوست تبدیل می شود که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان با اشاره به اینکه 55 درصد شهروندان اصفهانی همکاری لازم را در بحث جداسازی زباله ها دارند، بیان داشت: در استان اصفهان از 30 درصد زباله ای که قابل بازیافت است حدود 160 تن آن یعنی بیش از نیم آن از مبدا و توسط شهروندان جداسازی شده است. 

تیمور باجول ادامه داد: زباله های جداسازی شده به سه روش جمع آوری می شود، مامورین شرکت ها که به صورت هفتگی به محله ها مراجعه و بازیافت ها را تحویل می گیرند، دوم مراجعه خود شهروندان به ایستگاه های ثابت سطح شهر و جمع آوری از بانک ها و جمع آوری پسماند ها از شرکت ها و معابر و مراکز آموزشی و هتل ها است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان تنها شهري در كشور است كه در آن پسماند به صورت مستقيم دفن نمي‌شود، گفت:در چرخه پسماند سه رکن تعریف می شود، مردم، پیمانکاران و شهرداری که اگر هر کدام کار خود را به خوبی انجام ندهند در این بحث دچار مشکل می شویم.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان گفت:با اطلاع رسانی هایی خوبی که توسط رسانه های خبری و صدا و سیما و کلاس‌های آموزشی که در مراکز فرهنگی انجام شده است اهمیت موضوع برای مردم کاملا روشن شده است.

این مهم است که در کنار جداسازی زباله ها به این مساله هم توجه داشته باشیم که در تولید زباله هم دقتی داشته باشیم، با مصرف به اندازه با خرید مناسب و کافی از دور ریز و ایجاد زباله هم خودداری کنيم و تا جایی که امکان دارد دور ریز را کاهش دهیم زیرا بازگرداندن به چرخه مصرف و تبدیل آنها به انرژی یا دفن آنها فرآیند هایی بسیار زمان بر، هزینه بر است

انتهای پیام/ز
برچسب ها: زباله ، شهر ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.