قزوین،

کنکور و چند مشاوره

کلاس شلوغ بود و هرکسی یه چیزی می گفت... خانم میشه امتحان نگیرید ، چه وقت امتحان گرفتنه ؟.... هر چه به خرداد نزدیک مى شویم، دلهره هاى پایان سال تحصیلى که دانش آموزان را گرفتار مى کند نیز بیشتر مى شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین ؛ کلاس شلوغ بود و هرکسی یه چیزی می گفت... خانم میشه امتحان نگیرید ، چه وقت امتحان گرفتنه؟ اخر ساله ،امتحان بی موقعیه ،مینا هم هرکی هر انتقادی می کرد ، می گفت :خانم ،راست می گه دیگه !یکی از بچه های پاستوریزه هم پرسید که امتحان دقیقا از کجا تا کجاست !؟ مریم با صدای بلند یهو گفت که اصلا برای چی می خوایید امتحان بگیرید؟؟ که خانم ولد ابادی این جمله را پای تخته نوشت ...... می خوام امتحان بگیرم ببینم حال شما چطوره !؟  

هر چه به خرداد نزدیک مى شویم، دلهره هاى پایان سال تحصیلى که دانش آموزان را گرفتار مى کند نیز بیشتر مى شود. 

در هر سن و سال و وضعیت تحصیلى که باشیم باز هم امتحان، امتحان است و ترس و اضطراب هاى خاص خودش را دارد.

در این میان دانش آموزانی که با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درس های خود پرداخته اند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می توانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود پیش بینی کنند. اما بعضی از آن ها که فقط در کلاس درس حضور فیزیکی داشته اند، روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.

 یک دانش آموز راهنمایی در این باره می گوید: طی یک ماه گذشته برخی از معلمان با مرور کردن کتاب درسی و برگزاری آزمون، آمادگی بیشتری برای من و هم کلاسی هایم فراهم و اشکال های درسی را برطرف کردند.

«خانم رهبری » هم از اینکه بعضی از معلمان تا جلسه اخر درس می دهند،گله مند است. 
  
«حدادی» از  اضطراب و نگرانی بیش از حد خودش با نزدیک شدن به امتحانات پایان سال می گوید . 
«محمدی »هم دانش اموز دوره متوسطه ، اعتراف می کند هنوز یاد نگرفته که به موقع درس بخواند واز فرصتهاش درست استفاده کند !

از نظر «معمری»هم که دانش اموز بذله گویی است ، شب امتحان دست کمی از شب اول قبر ندارد !!  والدینم از همان دوران کودکی ام موجب شده اند امتحان را مانند غولی در نظر بگیرم و همواره از آن بترسم.

چرا امتحان با اضطراب همراه است ؟

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین می گوید: نظام آموزشی کشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب آور شدن امتحان شده است.

«حسینی » اضافه می کند: نتیجه امتحان دانش آموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است از این رو اولیای دانش آموزان با نزدیک شدن به فصل امتحان حساس می شوند و با صحبت کردن و سخت گیری های متعدد زمینه فشار و اضطراب را برای آن ها فراهم می کنند.

رضا خلیلی کارشناس مشاوره معتقد است : به هر حال دانش‌آموزان برای موفقیت بیشتر در امتحانات مختلف باید درست مطالعه کنند.
 
به گفته خلیلی با شیوه صحیح مطالعه ،  زمان مطالعه كاهش ، میزان یادگیری افزایش ، مدت نگهداری مطالب در حافظه طولانی تر و بخاطر سپاری اطلاعات آسانتر می شود .

مراحل مطالعه 

مژگان میراشه کارشناس مشاوره اضافه می کند:یادگیری مسئله‌ای است که در زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

 مرحله پیش خوانی

میراشه افزود:در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. وی خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها را از جمله موارد این مرحله بیان کرد. 
میراشه یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب ،ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر را هدف این مرحله دانست .

مرحله سؤال کردن

به گفته میراشه : پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌شود.

مرحله خواندن

میراشه می گوید:در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل است.

وی اضافه کرد: در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی استفاده کرد. 

میراشه بیان کرد :نوشتن نكات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره كتاب رانخوانده ودر زمانی كوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور كرد .

وی خواندن بدون یادداشت برداری را یك علت مهم فراموشی عنوان کرد. 


مرحله تفکر

به گفته این کارشناس مشاوره:در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. 

مرحله از حفظ گفتنی
میراشه اضافه کرد :در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخت و فرد به سؤالاتی که طرح کرده است ،پاسخ دهد . 

این کارشناس مشاوره می گوید:مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

وی این مرحله ، را مرحله آزمون معرفی کرد و گفت:ازمون در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. 

میراشه پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل را یکی از راههای کمک به این مرحله دانست و یاد اور شد:اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد.

در پایان چند توصیه مهم 

سید حسین میر صدوقی کارشناس مشاوره ،می گوید:در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.

حذف عوامل مزاحم فکری

به گفته میر صدوقی : موضوعاتی مانند رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … مواردی است که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را به خود مشغول می‌دارند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته می کند و تمرکز را از بین می‌برد.

وی توصیه کرد: با پاک کردن  ذهن از افکار مختلف بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز باشید .

فراهم کردن محیط مناسب

میرصدوقی معتقد است:محل و مکانی هم که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. 

وی محل مناسب را مکانی دانست که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.

رضا خلیلی کارشناس مشاوره هم یاد اوری کرد :حداكثر زمانی كه افراد می توانند فكر خود را بروی موضوعی متمركز كنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یك مطلب تمركز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه كرد.

خلیلی درمورد تغذیه مناسب گفت : پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری كنیدچون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرسانی به مغز كاهش می یابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته می شود . 



انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.