قزوین؛

​سمپوزیوم پژوهشی -آموزشی شهرهای پایدار آینده ایران

​هدف اصلی این همایش چالش‌های محیط ساخته شده پارادایم‌های شهری و فرصت‌های پژوهشی پایدار نوآورانه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین،  نصرتی دبیر اجرایی سمپوزیوم در این مراسم گفت: این سمپوزیوم 4 روزه است که اولین روز ان در قزوین با بازید از بافت‌های تاریخی و طبیعی و همین طور آشنایی با اداب و رسوم اغاز شد و 3 روز آینده در تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: این سمپوزیوم در نهایت با تبادل اطلاعات و هم فکری تبدیل به بیانیه و سند نهایی خواهد شد.

شهردار قزوین گفت: امیدواریم بر اساس بازدید از بافت مرکزی شمالی و باغستان‌ها و ارائه نتایج 6 کار گروه بتوانیم یک شناخت حسی مناسب برای میهمانان بر قرار کنیم که سند و بیانیه تدوین شده به تفاهم‌نامه و عقد قرارداد منجر و یک سند فرا ملی شود که برای ایران و شهر تاریخی قزوین راه گشا باشد.

پرفسور اردلان استاد دانشگاه هاروارد دبیر علمی این سمپوزیوم با اشاره به اینکه این سمینار می‌خواهد مهندسی پایدار را برای ما ایجاد کند گفت: با تبادل اطلاعات و هم فکری می‌توان به نتایج خوبی رسید که ما را به سمت و سوی شهر‌های پایدار سوق دهد.

وی گفت‌: ایران همیشه یک مرکز مهم بوده و جز  هشت منطقه خاص دنیاست.

پروفسور اردلان گفت: ما باید با دانشگاه‌های قزوین تبادل اطلاعات داشته باشیم و تحقیقات را با هم هماهنگ کرده تا به نتایج خوبی برای رسیدن به شهر پایدار دست پیدا کنیم.

دبیر علمی سمپوزیوم با اشاره به اینکه آیا امروز ما می‌توانیم از شهرهایی که ساختیم به عنوان شهر فوق العاده خوب (مثل اصفهان و قزوین که میرا ث فرهنگی ماست ) یاد کنیم گفت: پاسخ به این سوال که آیا ما با محیط زیست سازگار هستیم می‌تواند مسائل زیادی را حل نماید.

پروفسور فیشر عضو موسسه  فناوری ماسا چوست کمبریج هم در این همایش گفت: هیچ کجا مثل ایران وجود ندارد که از نور به نحو احسن استفاده کرده باشد.

وی گفت: طراحی‌های خوبی در قزوین و اصفهان صورت گرفته که با اب و درختان هماهنگی دارد .

پرو فسور فیشر گفت : سنت ها را قدر بدانیم و ارتقا دهیم چرا که تکرار شدنی نیستند.
​پروفسور هارتکوف مدیر مرکز عملکرد ساخت و ساز دانشگاه کارنگی ملون هم از انسانیت صحبت کرد و گفت: ما باید اموزش و توسعه و تحقیقات را گسترش دهیم نه اینکه تنها کتاب بنویسیم .

پروفسور وسکوت عضو موسسه فناوری ماساچوست کمبریج هم با بیان اینکه حفظ منابع ابی رابطه ی مستقیمی با شهر و باغها دارد گفت :حفاظت اب در باغ و شهر باید در راستای هم باشد .

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی با توسعه فرهنگی و مالی رابطه دارد گفت: ارزشها می‌تواند شهرها و دنیای اسلام را به هم نزدیک کند و قرن 21 فرصتی برای امریکا خواهد بود که متفاوت فکر کند.

​​اسماعیل زاده نماینده کار گروه‌های تشکیل شده هم گزارشی از کار گروه پایدار پذیری ساختمان‌های فنی شهر قزوین داد.

بازدید از سرای سعد‌السلطنه، آب انبار حاج کاظم، حسینیه امینی‌ها، باغستان و دانشگاه آزاد و امام خمینی(ره) قزوین از دیگر برنامه‌های این سمپوزیوم بود.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.