مشهد؛

فتح خونین شهر ،فتح آزادگی وانسانیت تا مقاومت و پیروزی

سوم خرداد ، یادآور دلاور مردی و ایثار شهیدان ، استقامت و پایداری ملت ایران ، شجاعت فرماندهان و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام و اوج خداباوری و خلوص امام شهیدان خمینی کبیر (ره) است که فرمود: “خرمشهر را خدا آزاد کرد”.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ فتح خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی بود که در طرح عملیاتی غرورآفرین کربلا ۳ و به دست توانای مردم خدا جو و مومن ، با اقتدا به مولای متقیان(ع) و با رمز «علی ابن ابیطالب (ع)» به نام مقدس «بیت المقدس» ظهور کرد.

آزاد سازی خرمشهربا اتحاد ارتش وسپاه پاسداران

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد 1361 خورشیدی پس از 578 روز اشغال بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت.

این عملیات از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. در ایران از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده‌است.

اهمیت فتح خرمشهر

بی تردید فتح خرمشهر، از دو جهت بسیارحایز اهمیت بود. نخست این که، با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با حمله های کوبنده خود، مرحله به مرحله پیروزی های تازه ای را به ارمغان می آوردند؛ دوم این که این فتح باعث شد که آمریکا و سایر قدرت های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله، به موضع دفاع بیفتند.

پیام امام خمینی (ره)به مردم شریف ایران

امام خمینی(ره) در ۳ خرداد 1361 به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است: با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.

عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر

عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس (به سوی بیت‌المقدس) یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق محسوب می شود.

نیروهای ایرانی با توان 70هزار رزمنده، این عملیات را در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازی خرمشهر آغاز کردند.

این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر ،عقب نشینی کردند. در اول خرداد 1361 ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع کرد.

با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد1361نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود را آزاد کردند.

در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از 19هزارسرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. ایرانی ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرقتند.

در عملیات بیت‌المقدس 5 هزار و 38 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شد.

علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردید. هم چنین 180 کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

فتح خرمشهر و مطبوعات غرب

فتح خرمشهر، آن چنان عظیم بود که دستگاه های تبلیغاتی و مطبوعات غرب را مجبور کرد تا به این پیروزی بزرگ اعتراف کرده و آن را ضربه مهلک و استراتژیک بر پیکر ارتش عراق تلقی کنند.

از جمله فاینشنال تایمز چنین نوشت: «سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط می توان یک شکست فاجعه آمیز دانست و ارتش عراق تحقیر ناشی از آن را نمی تواند فراموش کند».

خاطره ی یک رزمنده از عملیات بیت المقدس

یکی از رزمندگان که در عملیات بیت المقدس حضورداشت، گفت: من درعملیات بیت المقدس گردان مالک اشتر که گردان شهید آهنی ،گردان پشتیبانی مشهد بود،حضورداشتم.

سید هاشمی افزود: صبح روز اول عملیات در قسمت هویزه با شکست مواجه شدیم اما همه ی بچه های پشتیبانی منتظر بودیم که از رزمنده ها خبری بشود تاساعت 10صبح هیچ خبری نشد اما می دانستیم همه خیلی تلاش کرده ایم پس با توکل بر خداوند موفق خواهیم شد.

این رزمنده بیان کرد:در آن هنگام رزمندگان ،بابدنی مجروح و با اسلحه ای که براثر اصابت ترکش به دونیم شده بوداز خط مقدم باز گشته بودند.

وی ادامه داد: با این که شهید آهنی مجروح شده بود و باید به بیمارستان می رفت اما در همان قرارگاه مداوا شد تا بتواند در عملیات فردا حضور داشته باشد.

سید هاشمی گفت:در عملیات بیت المقدس، الطاف خداوند پی در پی رزمندگان خداجوی اسلام را فراگرفت و این امدادهای الهی، لحظه به لحظه بر پیشروی ها می افزود تا این که سرانجام پس از مدت ها انتظار، در اوج بهت و ناباوری دشمنان اسلام و امیدواری رزمندگان به رحمت بی پایان خداوندگار مهربان، خرمشهر آزاد گردید./

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.