ابوعبدالله شيخ محمد ابن‌خفيف از بزرگترين عرفا و مشايخ قرن سوم و چهارم هجري در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ابوعبدالله شيخ محمد ابن‌خفيف در طول حيات خود استادان بزرگی را درك كرده است، و همچنين شاگردان معروفي در نزد او درس خوانده‌اند.

امیری اظهار داشت: وی در زهد و تقوا و علم و كلام معروفيت زيادی يافته بود تا آنجا كه بسياری از امرا و سر‌داران آرزو داشتند به خدمت وی برسند شيخ در عمر طولانی خود مسافرت‌های زيادی كرد، عراق، شام، مصر و حجاز و چندين بار نيز به زيارت خانه خدا مشرف شد، در طي اين مسافرتها ابن‌خفيف با مشايخ زيادی آشنا شد، و از محضر آنها استفاده برد، از ابن‌خفیف كرامات زيادی نقل می‌كنند.

وی افزود: او در محلی كه هم اكنون تنها محوطه كوچكی از آن باقي مانده و قبرش در آن است، خانقاه مفصلی داشته و تعداد زيادی از شاگردان و مريدانش در آنجا اقامت داشتند، و همچنین اميرعضدالدوله ديلمي نسبت به  شيخ ارادت زيادی داشته است.

امیری تصریح کرد: پس از مرگ شيخ مقبره او به زيارتگاه معروفی در شيراز تبديل شد، چنانكه تا چند قرن بعد از سرزمين‌های دور نيز برای زيارت او به اين محل مي‌آمدند، شيخ كبير كتابهای زيادی تالیف كرد كه تعداد زيادی از آنها به جای مانده است.

امیری خاطر نشان کرد: خانقاه و آرامگاه شيخ كبير به تدريج ويران شد، و مقداری از آن جزء بازار وكيل و ساختمانهای نزديك شد در سال 1337 شمسی از سوی اداره كل باستانشناسی در آرامگاه و خانقاه تعميراتی صورت گرفت صورت فعلی خانقاه حاصل اين مرمت است.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.