کارخانه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران :

مجلس صرفا یک «طرح هسته‌ای» ارائه خواهد کرد/ طرح نهایی در راه صحن علنی

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: همه طرح‌های ارائه شده در مورد توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس در قالب یک طرح تجمیع خواهد شد.

مجلس صرفا یک «طرح هسته‌ای» ارائه خواهد کرد/ طرح نهایی در

"ابراهیم کارخانه‌ای" در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران از ارائه صرفاً یک «طرح هسته‌ای» از سوی مجلس خبر داد و گفت: همه طرح‌های ارائه شده در مورد توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس در قالب یک طرح تجمیع می‌شود. 

وی افزود: طرح نهایی مجلس در مورد مسئله هسته‌ای کشورمان در قالب طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» ارائه خواهد شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تصریح کرد: یک فوریت طرح یاد شده با 173 رأی موافق در جلسه علنی 11 اسفند 93 به تصویب قاطع نمایندگان مجلس رسید.

وی افزود: طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» از سوی کمیسیون‌های «امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» و ا«نرژی» بررسی شده است.

طراح طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» گفت: تلاش می‌کنیم این طرح طی هفته جاری در دستور کار مجلس قرار گیرد، در غیر این صورت هفته آینده بررسی خواهیم کرد.

نماینده مردم همدان تصریح کرد: طرح‌های سه فوریتی و دو فوریتی مطرح شده در مورد مسئله هسته‌ای در طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» گنجانده خواهد شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تأکید کرد: «لغو همه تحریم‌ها به صورت یکجا در روز توافق» و «منع هر نوع بازرسی از حریم امنیتی و دفاعی ایران» از جمله محورهای مهم این طرح به شمار می‌رود.

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی عصر روز گذشته - یکشنبه 27 اردیبهشت ماه - کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: با اشاره به بررسی طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌ای به ملت ایران گفت: در این نشست ابتدا کارخانه‌ای طراح طرح مذکور پیرامون محورهای مختلف توضیحاتی را ارائه کرد، البته در این طرح آمده که هیچ توافقی انجام نمی‌شود مگر اینکه تمامی تحریم‌هایی که تحت عناوین مختلف بر ملت ایران تحمیل شده، به صورت یکجا و در روز توافق ملغی اعلام شود. در غیر اینصورت با توجه به انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برنامه مشترک اقدام مورخ 93/2/3 کان لم یکن تلقی گردیده و مسئولیت شکست مذاکرات متوجه کارشکنی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا خواهد بود و دولت موظف است در چارچوب NPT اقداماتی همچون فعال سازی کامل مراکز غنی سازی، اقدام به تامین و تولید سوخت هسته‌ای، تسریع در راه اندازی و بهره‌برداری از راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصد، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی سازی، منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس، فرا‌تر از NPTو منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور را انجام خواهد داد. 

نقوی حسینی افزود: در نشست امروز همچنین اعضای کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس به شدت مخالفت خود را با هرگونه بازدید از مراکز نظامی و حاکمیتی اعلام کرد، همچنین اعضای این کمیسیون معتقدند برداشتن کلیه تحریم‌ها اعم از اشاعه‌ای و غیر اشاعه‌ای باید صریح و شفاف در توافق ذکر شود به طوری که بلافاصله بعد از توافق باید اجرا گردد. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این جلسه که با حضور کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و مسئولین وزارت خارجه تشکیل شد، کمالوندی اعلام کرد که هر تصمیمی که مجلس بگیرد، دولت مجری است ولی تصمیم باید با توجه به همه جوانب گرفته شود. اجرای پروتکل هم منوط به تصمیم مجلس است. در نشست امروز در ‌‌نهایت مقرر شد کمیته‌ای متشکل از بروجردی، دستغیب، نقوی حسینی، کارخانه‌ای، زاکانی و کریمی قدوسی تشکیل و طرح جامع مورد نظر مجلس تهیه شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار