معتمدی تاکید کرد:

لزوم ارائه مدل بومی برای ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه حوزه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در شان جمهوری اسلامی نیست، گفت: برای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت باید مدل بومی طراحی شود تا بتوانیم در این راستا به روش موفق کشور دست یابیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، احمد معتمدی در مراسم امضا تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با یک شرکت غیر دولتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دانشگاه‌های کشور فکر می‌کنند تنها باید با بخش دولتی ارتباط داشته باشند اما این موضوع باید در حوزه بخش خصوصی نیز دنبال شود.

وی با بیان اینکه موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت سال‌ها است که دنبال می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه‌هایی موفق هستند که بتوانند در بعد آموزش و تحقیقات با صنایع مختلف ارتباط داشته باشند.
 
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در بعد آموزش باید فارغ التحصیلان دانشگاهی به نحوی تربیت شوند تا در صنایع مختلف جذب شوند.
 
معتمدی با بیان اینکه شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه جزء شاخص‌های بین‌المللی است، اضافه کرد: در حوزه تحقیقات نیز باید دانشگاه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که عمده تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاه‌ها در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی گفت: برای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت باید مدل بومی طراحی شود تا بتوانیم در این راستا به یک روش موفق در کشور دست یابیم.
 
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان داشت: متاسفانه حوزه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت کشور در شان جمهوری اسلامی نیست و باید اشکال ساختاری این حوزه برطرف شود.
 
معتمدی اضافه کرد: صنعت کشور متکی به دانش فنی نیست و بیشتر به موضوع مونتاژ و کپی برداری می‌پردازد و تازمانی که این روند ادامه داشته باشد صنعت به تحقیق و پژوهش نیازی ندارد اما این درحالی است که دنیا بر نوآوری و فناوری تاکید دارد.
 
وی با بیان اینکه رقابت در دنیای کنونی در حوزه نوآوری است، گفت: در ایران به دلیل ساختاری که وجود دارد نمی‌توان از فناوری در صنایع استفاده کرد.
 
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه جزء 10 درصد فارغ التحصیلان موفق در دنیا هستند، گفت: درحال حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه در مراکز علمی و پژوهشی دنیا جذب می شوند و عملکرد موفقی نیز دارند.
 
معتمدی اضافه کرد: دانشگاه‌ها نباید تنها متکی به بودجه دولتی باشند و این درحالی است که درحال حاضر 80 تا 90 درصد بودجه دانشگاه ها از سمت دولت تامین می‌شود.
 
وی بیان داشت: بودجه دولتی دانشگاه‌های بین‌المللی تنها 20 تا 30 است و مابقی بودجه این دانشگاه‌ها از طریق درآمدهای اختصاصی در حوزه علم و فناوری تامین می‌شود.
 
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اصلاح ساختاری در این دانشگاه آغاز شده است، گفت: درحال تدوین برنامه‌هایی هستیم تا بتوانیم درآمدهای اختصاصی دانشگاه را از حوزه ارتباط با صنعت افزایش دهیم.
 
معتمدی بیان داشت: حضور بخش غیر دولتی به دانشگاه‌ها بسیار خوشحال کننده است زیرا نشان می‌دهد بخش خصوصی به استفاده از توان و ظرفیت علمی و دانشگاهی کشور احتیاج دارد.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار