رصد بارش شهابی شلیاقی را فراموش نکنید

بامداد امشب دوم اردیبهشت ساعت 2 می‌توانید شاهد عبور شهاب‌های بارش شهابی شلیاقی باشیم.

امیر‌حسن موسوی، کارشناس نجوم درگفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، گفت: توده‌های گردوغبار باقی مانده از دنباله‌دارها در لحظه حرکت زمین در مدار خود با جو زمین برخورد کرده و موجب ایجاد بارش شهابی در آسمان‌ها می‌شوند.

وی افزود: این ذرات در اثر برخورد با جو می‌سوزند که در لحظه سوختن نیز رنگ‌های متفاوتی با هم را ایجاد می‌کنند که این رنگ‌ها شامل آبی، سبز و قرمز است.

موسوی، علت این تفاوت رنگ‌ها را این گونه عنوان کرد: بستگی دارد این اجرام در لحظه برخورد با کدام قسمت و کدام گاز موجود در جو برخورد کرده و سوخته شوند و یا اینکه جنس سنگ نیز در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: هر بارش شهابی با معیاری به نام zhr  سنجیده می‌شود که این کلمه به معنای اوج بارش شهابی در یک ساعت مشخص و با یک میزان معین است.

موسوی تاکید کرد: ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه بارش شهابی شلیاقی با عبور 20 شهاب در ساعت به اوج خود می‌رسد.

وی تصریح کرد: بارش‌های شهابی مداری یک کانون ظاهری هستند که به نام صورت فلکی‌ها آن‌ها مشخص می‌شود و این بارش شهابی نیز به صورت ظاهری از صورت فلکی شلیاق رخ می‌دهد.

وی به همین علت این بارش را بارش شهابی شلیاقی اعلام کرد و گفت: این صورت فلکی ساعت 8 یا 9 به بعد از قسمت شرقی آسمان طلوع و به سمت غرب حرکت می‌کند.

موسوی تصریح کرد: این شهاب ها به صورت مداری وارد جو می‌شوند و به صورت مداری در آسمان قابل رویت هستند ولی چون ما از زمین ناظر آن هستیم برای بارش‌ها یک کانون مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که یک شهاب سنگ پرنور با قدرتی حدود -3 و -4 با جو برخورد کند آذر گوی نام دارد که گاهی علاوه بر برافروختگی بسیار اثر در محیطی آرام و به دور از صدا باشیم صدای انفجار آن نیز به گوش می‌رسد.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار