مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: اين كاروانسرا در كنار در جنوبي بازار وكيل توسط ميرزا ابو الحسن خان مشير المك شيرازي ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛  

امیری گفت: از اين شخص بناهاي زيبا و با ارزش ديگري در فارس به جای مانده است.

وی افزود: مشير الملك اين كاروانسراي بزرگ را وقف خامس آل عبا كرد و تاريخ آن رمضان سال 1288 هجري قمري را نشان مي دهد .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: سر درب ورودي سرا با مقرنس و كاشي تزئين يافته است و در سقف دالان هشتي آن نيز مقداري كاشي معرق به كار رفته است .

امیری افزود: در محوطه سراي مشير در چهار ضلع حجره هايي در دو طبقه ساخته شده است و در قسمت جلوي طاقهاي حجره ها كاشي هاي اسليمي زيبايي به كار رفته كه هم اينك بيشتر آنها ريخته است اما كاشي هاي زيباي جلوي حجره هاي طبقه بالا هنوز سالم مانده است .

وی گفت: در حياط سراي مشير حوض بزرگي قرار دارد كه سنگ يكپارچه بزرگي در آن به كار رفته است .

این مسئول با بیان اینکه در شمال سراي مشير حوضخانه اي است كه در وسط آن حوض هشت ضلعي كوچكي قرار دارد افزود: سقف حوضخانه با كاشي كاري زيبايي مزين شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: مقرنس كاري سقف حوضخانه با كاشيهاي رنگين به نقش گل و بوته بسيار زيبا و ديدني است .

امیری گفت: در ضلع جنوبي سراي مشير نيز تالار بزرگي قرار دارد كه بوسيله دو دالان به دو اتاق كوچك وصل مي شود.

وی افزود: در انتهاي ضلع شمالي دهليزي قرار دارد كه در سابق به كوچه طاقدار پشت سراي مشير وصل مي شد در طي دو دهه گذشته اين قسمت با طراحي زيبايي به شكل بازارچه اي مخصوص صنايع دستي تبديل شده است . طراحي دكانها و بازار اين قسمت مانند بازار وكيل است .

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.