سناتور جمهوریخواه آمریکا اذعان کرد که شاید نامه جمهوری خواهان به ایران بهترین کار نبود اما ایرانیان باید بدانند که کنگره لازم است در بررسی توافقی در این اندازه، نقش داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، سناتور جمهوریخواه آمریکا جان مک کین یکی از امضا کنندگان نامه بحث برانگیز به مقامات ایران، اذعان کرد این نامه احتمالا شیوه‌ای برای ابراز سرخوردگی در این باره نبوده است که اوباما با کنگره در مذاکرات هسته‌ای با تهران همکاری نمی‌کند. 

مک کین به فاکس نیوز گفت: «آنچه این نامه انجام داد این بود که به ایرانی‌ها اعلام کند هر توافقی بدست آورند، کنگره آمریکا در آن ایفای نقش می‌کند.» 

مک کین گفت: «شاید نوشتن این نامه بهترین کار نبود اما من فکر می‌کنم که ایرانیان باید بدانند که کنگره لازم است در بررسی توافقی در این اندازه، نقش داشته باشد.» 

سناتور جمهوریخواه تام کاتن از ایالت آرکانزاس هدایت گروهی متشکل از ۴۷ سناتور جمهوریخواه را به عهده دارد که این نامه را امضاء کردند. در این نامه به مقامات ایران هشدار داده شد هر توافقی که موافقت کنگره را نداشته باشد ممکن است در آینده از بین برود. 

تعدادی از دموکرات‌ها و کار‌شناسان سیاست خارجی ارسال این نامه را تلاشی برای تضعیف رئیس جمهور آمریکا می‌دانند. 

اوباما، بایدن معاون رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا که تصور می‌شود از افراد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری باشد، از جمله افراد عالی رتبه حزب دموکرات هستند که علنا از این نامه انتقاد کرده‌اند. 

مک کین افزایش جناح گرایی را موجب بوجود آمدن شرایطی دانست که موجب نوشتن این نامه شد. 

وی گفت: «اقدامات یک جانبه رئیس جمهور در مورد مهاجرت و عادی سازی رابطه دیپلماتیک با کوبا شواهدی در این باره هستند که رئیس جمهور از همکاری با کنگره خودداری می‌کند. این وضع همچنین نشانه‌ای از فقدان کلی اعتماد بین ما جمهوریخواهان و رئیس جمهور است.» 

این قانونگذار آمریکایی افزود: «این وضع، محیطی مسموم در اینجا بوجود آورده است که گاهی اوقات باعث می‌شود ما شاید به موثر‌ترین شکل واکنش نشان ندهیم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار