"جان مک‌کین" -- سناتور ارشد جمهوریخواه -- معتقد است بهتر بود این نامه با تأمل بیشتری نوشته شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌سایت "پولیتیکو،" سناتورهای جمهوریخواه که با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات ایران به آنها درباره ناپایدار بودن توافق هسته‌ای هشدار دادند، حالا و پس از مشاهده واکنشهای تند رسانه‌ها، مردم و دموکراتها در صدد توجیه اقدامشان هستند.


"جان مک‌کین،" سناتور مشهور جمهوریخواه از ایالت "آریزونا" در این باره به خبرنگاران گفت: "نوشتن این نامه فرایند بسیار سریعی را طی کرد. همه تلاش می‌کردند به علت توفان برف از شهر خارج شوند. فکر می‌کنم با توجه به مقاومت و واکنشی که شاهدش هستم احتمالاً باید زمان بیشتری را به بحث درباره نامه اختصاص می‌دادیم."


به نوشته "پولیتیکو" گرچه هیچیک از سناتورهای امضاکننده نامه نسبت به  این اقدام ابراز پشیمانی نکرده‌اند، اقدام آنها پیامدهای غیرمنتظره‌ای در کنگره به همراه داشته است. احتمال می‌رود پیامدهای سیاسی و قانونی این اقدام تا مدتها پابرجا بماند. "هری رید،" رهبر اقلیت دموکرات سنا تا کنون 2 بار تنظیم این نامه را در قالب 2 سخنرانی تند و گزنده تقبیح کرده است. همچنین تحلیلگران از احتمال استفاده دموکراتها از این نامه بر ضد جمهوریخواهان آسیب‌پذیر در فعالیتهای انتخاباتی آتی خود صحبت می‌کنند.


ارسال این نامه اختلاف میان سناتورها را نیز برای تصویب قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و غرب تشدید کرده است. "انگس کینگ،" سناتور مستقل ایالت "مین" که دیدگاه‌هایش به دموکراتها نزدیکتر است طی مصاحبه‌ای در این باره گفت: "هم‌اکنون از تصویب قانون برای افزایش اختیارات سنا در بحث توافق هسته‌ای حمایت می‌کنم؛ اما نوشتن نامه به ایران ممکن است نظرم را تغییر دهد. اگر قانع نشوم این موضوع بر مبنای شایستگی و اهمیتش حل می‌شود -- نه بر مبنای مباحث حزبی، ممکن است تصمیمم تغییر کند."


کمیته مرکزی دموکراتهای کنگره از این نامه برای تضعیف موضع جمهوریخواهان و ناکارآمد نشان دادن آنها در عرصه سیاست خارجی استفاده می‌کند. برای مثال، این روزها سرمقاله روزنامه "پیتسبورگ پست گزت" که اقدام سناتور جمهوریخواه "پت تومی" و همکارانش را "شرمآور" توصیف کرده بود در میان دموکراتهای کنگره دست به دست می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار